31 Dec 2008

lembaran baru..

0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t.

Firstly,
Selamat tahun baru..Hijriah n masihi..

so..

beberapa pertanyaan..tak payah jawab, jawab sendiri je..

Apa yang kita dah buat dalam tahun 1429/2008 ni?

Apa yang kita tak buat lagi dalam tahun 1429/2008 ni?

Apa yang kita nak ubah untuk tahun 1430/2009?

Apa yang kita nak tambah untuk tahun 1430/2009?

Apa yang nak dicapai?

Apa yang nak dah dicapai bila dah Awal Muharram 1431 n 1 Januari 2010?
Setahun tu pendek. Makin lama makin pendek.
So, penuhilah dengan at least satu perkara yang makin positif dari tahun ni.

Hmm..buka lembaran baru, tapi jangan lupa habiskan ayat yang tergantung kat mukasurat tu.. jangan sampai cerita hidup kita jadi tak lengkap and dikesali satu hari nanti.

Jangan belok di mana2 simpang utk shortcut, kalau xpasti lagi jalan yang lurus kat mana...

Wallahua'lam

29 Dec 2008

palestin kita!!

0 Comments


Assalamu'alaikum wrhmtllh wbrkth kepada semua Muslimin yang membaca blog ini..

Sungguh penulisan kali ini menyeru kepada para pembaca sekalian agar tidak sekali-kali menutup mata dan telinga anda tentang berita yang tergempar pada 27hb Disember 2008.

Ketika 2008 sedang berlabuh tirainya menutup pelbagai kisah di 2008, kini timbul semula berita yang sangat menggemparkan seluruh umat Islam. Gaza diserang!!! Lebih 300 jiwa Muslim terbunuh dalam satu hari!!!!!




Bukalah sumber-sumber berita yang ada di dunia ini, semuanya menyampaikan berita yang sama. Suatu bentuk pembunuhan yang sangat ketara. Kekejaman yang tidak dapat ditutup lagi seperti sebelumnya. Sehinggakan ada diantara "orang kita" yang menyalahkan Hamas itu sendiri kerana atas tafsiran sendiri.

Mungkin kita tidak dapat membantu secara langsung, tapi ingin saya seru kepada semua agar tidak lupa untuk berdoa kepada Allah moga memberi kekuatan kepada keluarga mangsa serta penduduk Gaza akan terus tetap dalam jalan perjuangan mereka mencapai KEMERDEKAAN.

Saya juga menyeru kepada para pembaca sekalian agar mengajak dan menerangkan kepada orang-orang disekeliling anda, supaya tidak menghukum perjuangan rakyat Palestin terutamanya di Gaza itu sendiri serta jangan sekali-kali menyalahkan pemimpin rakyat Gaza itu sendiri. Jangan sekali-kali memandang enteng terhadap kebangkitan mereka. Jangan sekali-kali menghina semangat mereka. Ringankanlah beban keluarga mangsa dengan INFAQ kita kepada mereka.

Bangkitlah dari tidur kalian di sepertiga malam untuk kita memohon kekuatan bagi mereka yang sedang bangkit memperjuangkan keselamatan keluarga mereka. BerDOAlah dalam doa Qunut anda untuk keselamatan mereka sepertimana yang junjungan Rasulullah s.a.w lakukan ketika mana ramai Qurra' yang dihantar oleh Baginda untuk mengajarkan tentang Islam dibunuh oleh kaum Ri'il, Zakwan dan 'Usaiyah. Bahkan Rasulullah doa Qunut bukan pada solat Subuh sahaja, tapi solat yang lain juga terutamanya dalam solat witir......


25 Dec 2008

Lemahnya diri ini.

0 Comments

Lemahnya diri ini
Baru sikit Allah menguji
Sudah rebah tak mampu berdiri

Lemahnya diri ini
Baru saja bayu dunia menyapa pipi
Sudah melayang tak sedarkan diri

Lemahnya diri ini
Baru sekelumit keindahan wajah diberi
Sudah mula lupa diri

Lemahnya diri ini
Baru sikit kejayaan diberi
Sudah lupa siapa yang beri

Lemahnya diri ini
Baru sikit buat kebaikan
Riak dan ujub bersorak riang

Lemahnya diri ini
Bila suatu kebajikan dimulakan
Tak berdaya nak teruskan
Tiada istiqamah dalam amalan

Lemahnya diri ini
Baru diuji dengan seorang lelaki/wanita
Iman sudah bisu menyepi
Nafsu pula mengawal diri

Lemahnya diri ini
Jalan dakwah kata nak tempuhi
Baru saja melangkah kaki
Beberapa tapak sudah berhenti

Lemahnya diri ini
Nikmat anugerah Ilahi
Biar sudah tak terhitung lagi
Tapi masih lupa mensyukuri

Lemahnya diri ini
Asyik lagha dengan urusan duniawi
Tak pernah khuatir amalan diterima
Atau dipaling

Lemahnya diri ini
Bagaimana nak sahut seruan jihad?
Baru sikit dilukai
Sudah menangis meratapi

Lemahnya diri ini
Lupa matlamat lupa syari’at
Terkejar-kejar yang tak pasti
Leka dibuai syaitan terlaknat

Lemahnya diri ini
Asyik ketawa tak kering gusi
Lupa menangis mengingat MATI…



dari iluvislam.com.


.wallahua'lam.

21 Dec 2008

rahsia solat,,

1 Comments

Niat Sembahyang
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat

Berdiri Betul
Fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita didalam kubur

Takbiratul Ihram
Fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita didalam kubur

Fatihah
Sebagai pakaian yang indah-indah didalam kubur

Rukuk
Sebagai tikar kita didalam kubur

I'tidal
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur

Sujud
Memagar kita ketika menyeberangi titian sirotul mustaqim

Duduk Antara Dua Sujud
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
jadikan ia sbagai pemangkin semangat untuk kite khusyuk dalam solat....


Duduk Antara Dua Sujud (akhir)
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang masyar

Tahiyat Akhir
Sebagai penjawab bagi setiap soalan yang dikemukakan oleh mungkar dan nangkir didalam kubur

Selawat Nabi
Sebagai pendinding api neraka didalam kubur

Salam
Memelihara kita didalam kubur

Tertib
Akan pertemuan kita dengan Allah

jangan....2

4 Comments

Salam.

Sebagai renungan kepada sape2 yg slalu menggunakan perkataan2 tersebut...

perkataan 'BYE' adalah jarum sulit kristian yg brmaksud dbwh naungan pope(paderi).Dan jgn gnakn "A'KUM" krn ia brmksud "BINATANG" dlm bhs ibrani(yahudi),semekom brmksud "CELAKA AWAK".Atau apa2 la..melainkn assalamua'laikum.Gunakn "SALAM" wlaupon utk singkatan assalamua'laikum.Sma2lah kta btulkn diri dr dosa yg tdk dsengajakan.

18 Dec 2008

sakit.

0 Comments

bismillah.

ana ingin berkongsi tentang satu buku ni. titlenya : Insan, Ingatlah by Nik Abdul Aziz Nik Mat. ana tertarik dengan kandungannya yang memang sangat menyentuh. dan salah satunya mengatakan tentang mati. sakitnya mati.

tolong jangan terus scroll ke bawah. baca. insyaAllah ada manfaatnya.

Nabi Ibrahim. seorang Khalilullah yang merasakan begitu dahsyat tentang perpisahan roh dan jasad. sekalipun Allah telah memberikan layanan yang paling lunak terhadapnya. namun ternyata Nabi Ibrahim masih merasakan kesengsaraan yang amat dahsyat kerana dia merasakan seolah-olah daging dan tulang terheret bersama roh yang terpaksa keluar meninggalkan jasad atas kehendak Allah melalui Izrail. jika untuk Khalil-Nya pun demikian sakitnya. betapa kita manusia biasa. Wallahu A'lam.

diriwayatkan juga. ketika roh Nabi Musa diangkat ke langit. lalu ditanya oleh Allah. bagaimanakah keadaan ketika beliau menghadapi kematiannya. lalu Nabi Musa menjelaskan bahawa kematian yang dialaminya itu laksana seekor burung merpati yang dimasukkan ke dalam periuk yang panas, menggelepar ke sana ke mari namun kesemua sudut yang ditujunya terlalu panas dan sengsara.

seorang sahabat Nabi bernama 'Amru bin al-'Ash ketika hampir akan mati menceritakan pengalamannya menghadapi saat-saat kematian kepada anaknya. lalu 'Amru berkata : sesungguhnya di saat hampir kematianku, terasa olehku seolah-olah aku terbaring di atas sekeping kayu yang keras, dan aku dapati bahawa baki nafasku yang keluar masuk itu terlalu sukar, seolah-olah nafas itu tidak keluar dari rongga hidungku, sebaiknya keluar dari lubang jarum yang sempit. serta aku merasai kesakitan bagaikan terdapat ranting berduri di dalam tubuhku, di mana ranting berduri itu ditarik dari kaki hingga ke kepala dan diulang berkali-kali.

kemudian. 'Amru sempat memberitahu anaknya. malaikat yang bertugas mencabut nyawa itu. tapak kakinya berada di bumi tetapi kepala berada di langit. ketinggiannya setinggi mana langit. maka. sebab itu malaikat itu melihat dunia bagaikan sebesar nyiru, dan mudah untuk meneliti setiap penghuninya. malaikat itu sentiasa menjeguk sebanyak 360 kali sehari. sehingga malaikat itu arif dan sangat mengenali setiap insan. kerana terlalu kenal, menyebabkan tidak pernah berlaku kesilapan tersalah cabut nyawa orang.

sayangnya. manusia tidak menyedari bahawa wajahnya sntiasa diintai oleh malaikat sebanyak 360 kali sehari. bererti hampir setiap 3 minit malaikat menjengah wajah setiap penghuni di dunia ini. masing-masing akan menemui kematian. mati yang sering dilupakan akan datang bila-bila masa sahaja.

tengok. kan tak buang masa baca benda macam ni. ambillah manfaatnya. ^_^

wassalam.

12 Dec 2008

strategy planning

2 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t

huu..
cuti dah nak abes..
seminggu ++ je lagi.

so.
memandangkan tahun dpan PMR
and PMR 9 subjek,
jadi ape kate kte buat strategy planning utk diri sndiri skrg.

strategy planning ni ikut msing2
ana tak pernah buat tapi bg ana macam jadual blaja.
tapi bukan yg [8 - 9 p.m : science, dll...]
tapi mcam ni contohnye:

Januari : Science f1 book 1, KHB f1 Teras..habiskan kerje kayu.
Februari : Sejarah f1, summary english..
Mac : KKS... dll

@ yg len ar..

Ape faedah buat planning nieh?

kalo dh rancang..nanti xde la rase berat sangat kan? [1]
and kene ade target hujung bulan @ minggu.. jadi..xyah la buat jadual setiap hari tdo kul 12 study ape.. tapi boleh blaja suke2 hati [2] n still, kte dapat cover tajuk2 tu byk kali [3].

maybe utk 4 bulan pertame, just banyakkan bnde yg kene bace sbb nanti last2 minute kene banyak latihan. nanti mase latih tubi xpyh bace lagi. [e.g Sejarah, Geografi, KHB]

2 bulan pas tu, buat bahase pulak, b.i, b.m, n b.a, kalau 2 bulan ade 8 minggu, satu subjek 2 minggu, yg lebih 2 minggu teruskan subjek lain.

oklah.
cbe pk, tetibe sebulan b4 PMR @ Percubaan @ Setare, kte nak study sume bnde. nak study sejarah - tetibe ingat yg lagi 8 subjek pun kene study. so, tu yg jadi stress.

kalau dh plan dari awl..
cthnye kte plan mcm ni:-

1. Sejarah : kene bace n faham n ingat n boleh ceritekan balik. highlightkan ape yg kene bace ulang2, ape yg senang. so, kene awal tahun..sbb [dhlah byk] kene byk kali bace. so target [Januari - Mac] [setare tgah tahun..jd April : buat latihan]
2. Geografi : same mcm sejarah.
3. KHB : latihan [ert kene latihan sbb soalan ulang2 je..] so bace [januari] latihan [february > PMR]
4. Science : konsep. konsep. konsep. faham dlm kelas. xboleh xfhm. so, target [belajar dalam kelas.. kuasai dlm kelas] latihan [Julai > PMR]
5. Math : spnjg tahun. belajar [dlm kelas, kuasai.] latihan [spnjg tahun]
6. BI : kenalpasti dulu mane yg lemah. then buat lah byk2 latihan. target blaja [Julai - Sept]
7. BM : same dgn BI
8. BA : bace ulang2. target [Januari - April] latihan [April - PMR]
9. PI : bace. [January - April] latihan [kat skolah.]

tapi ni cth je lah.
jadi nanti semua subjek dh cover n ade mase2 yg tertentu.

so,
kalau pun xnak blaja time cuti2 nie, rncglah utk study.
and pstikan ade plan B, takot tak jadi plan A.

.Wallahua'lam.










Usia yang meningkat..

0 Comments

Assalamu'alaykum....

Kelahiran insan baru di dunie ini mengingatkan ana kepada usia kita. Semakin lama usia kite semakin meningkat. Makin banyak perbuatan yang kite lakukan. Tapi tak semua mendatangkan pahala.

Hari ni je, sudah berape banyak dose yang kite semue dah lakukan. Tanpa kite sedar, kite sebenarnye semakin banyak mengumpul markah di bahu kiri. Mungkin ada juga yang menambahkan 'kredit' di akaun kanan. Dengan itu Alhamdulillah. Tetapi ingatlah, apabile setiap kali kite 'ter'lakukan dose, segeralah beristighfar.

Moge dengan care ini kite mampu menebus dose2 tanpe sedar itu. Selain itu, segeralah memohon keampunan dari Dia yang Maha Esa.

Dengan usie yang makin meningkat, kite juge semakin dekat ke arah kematian. Mati itu tidak dijangke. Mungkin seminit dua lagi, atau mungkin sehari due. Tiada siapa yang tahu bilakah rohnya akan dijemput menghadap Ilahi.

Ada hikmahnya Allah jadikan mati itu tidak dijangka. Jika kite tahu bile mase kematian kite, mesti kite tak akan menghargai saat dan waktu yang kite ade. Pastinye kite akan buat perkare2 yang tidak berfaedah dan hanya mendatangkan dose.

Demi menghadapi kematian yang semakin mengahampiri, dekatkanlah diri dengan Allah Azzawajalla. Hanya Allah yang mampu mengampunkan dosa2 kita. Daripada Allah kite datang, kepada Allah la kite kembali.

Selaen tu, dengan usie yang meningkat, taraf pendidikan juge meningkat. Ini bermaksud tahun depan kite mempunyai 2 batch sebagai junior. Jadilah contoh yang terbaik supaye orang akan lebih menghormati harga diri dan maruah kite.

Berikan yang terbaik dari dalam diri kite. Dengan diri kite semue yang bakal hadapi PMR, kite tunjukkan yang kite boleh memberikan yang terbaik, sebaik kemampuan kite. InsyaAllah kite juge akan mendapat yang terbaik.

Wassalam..

11 Dec 2008

memori~

0 Comments


mari kita berkenalan~taaruf sesama warga batch13..

1 Comments

Assalamualaikum W.R.T.


" Siapalah diri ini untuk di kenali " ??
- Kenalilah Rabbul Jalil, semoga kamu sentiasa bersyukur kepada Nya -

" Siapalah diri ini untuk di ingati " ??
- Ingatilah Allah, kerna dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang -

" Siapalah diri ini untuk di puji " ??
- Pujilah Allah, kerana Dia sememangnya pemilik segala Kepujian - ( alhamdulillah )

" Siapalah diri ini untuk dicintai " ??
- Cintailah Allah, kamu pasti akan memiliki Cinta dari Allah yang sejati -

Siapalah diri ini....Siapakah Hamba Mu yang Sentiasa Mendamba Redha Mu ini....

Who Am i ? Man Ana ? siapa ? siapa ? Siapa?.....

Sesungguhnya nama Anas Hishamudin adalah jawapan kepada soalan di atas, Anas Hishamudin adalah nama yang di beri oleh kedua Umi dan Abi ku, Anas Hishamudin adalah insan yang hina di sisi Allah swt....Terlalu hina jika mahu di bandingkan dengan Kemuliaan Allah Swt....

Walaupun sudah hampir 14 tahun meminjam oksigen dari Allah swt untuk bernafas, meminjam Air milik Allah untuk minum, dan meminjam Rezeki Allah untuk makan sebagai sumber tenaga....namun rasanya segala amalan dan ibadahku belum cukup untuk membayar segala pinjaman ini....tetapi kasih sayang Allah cukup terbukti apabila Dia tidak bertindak ganas seperti Along yang berhutang dengannya, walaupun diri ini cukup banyak berhutang dengan Nya....ya Allah aku bersyukur kepada mu....

Keaslian dan kehebatan kitab Al-Quran milikMu..memukau diri ku untuk mengHAFAZ segala isi yang terkandung di dalam nya....semoga minat ku ini mendekatkan ku kepada diri Mu ya Allah....

demi memartabatkan ilmu di dada, diri ini menjadikan MEMBACA sebagai sebagai minat dan penebus masa lapang...semoga minat yang tidak seberapa ini dapat merealisasikan Cita-cita hambaMu ini untuk menjadi Tabib ( Doktor ) yang berjaya, doktor yang beriman, doktor yang sentiasa dekat kepada Mu ya Allah....perkenankan lah Impian hambaMu ini ya Allah....

ya Allah ya Tuhan ku...

sebagai seorang muslim yang sentiasa ingin menjadi mukmin yang kuat dan sehat " MUKMIN QOWIYYUN "....diri ini meletakkan " kuratul qadam " ( bola sepak ) sebagai aktiviti riadah dalam hidup ku....hamba Mu ini sedar, tanpa kekuasaanMu, diri ini tidak akan mampu untuk menyepak, berlari apatah lagi menanduk .....

hamba Mu ini juga amat bersyukur kerana dgn takdir Mu, diri ini di tetapkan untuk menetap di Johor Bahru, atau lebih spesifiknya taman Pulai Utama Skudai.....sesungguhnya diri ini amat bersyukur dgn ketetapan mu....

10 Dec 2008

0 Comments


9 Dec 2008

maner satuh hek?

0 Comments


salam...

"eh2,nta ase nta klss ape thon dpan hek?".
"uit,nti ase nti kelas ape thon dpn? ana tkot r klu kelas bwh2 nih"
"ana ase ana kelas last. tau la ana ni xpndi cm nta~"
n byk lagi ayat2 yg sering kuar dr mulot kiter n sahabat2 kiter tntg kelas mase form 3 nanti.

Istiqamah? Itqan? Ittifaq? Intisor?. maner satu kiter rase diri kiter layak masok hek?
arrrgghh! tuh sumer xpenting! yang penting diri kiter nih. aper yg kiter nak! ituh yg lebey penting! kiter nak ape?!


9A kan?

so ape yg penting kiter teros belajar walaupon kt maner kiter dok. and kiter xpyh nak malu sbb dok kelas rendah n xpyh nak sombong dok kelas yg tinggi2. bkn kelas maner yg menentukan kiter dpt 9A dlm PMR kiter, tp usehe kiter. selepas kiter berusehe berserahlah kpd Allah. Biar DIA yg menentukan semuanyer.

kayh.enough is enough.

wassalam.

4 Dec 2008

.penuhi mase terluang.

2 Comments

assalamualaikum..

cuti mseh ade tggl lme lg kn..?
so KRJ JIM JB ade bwt byk program utk bdk2 SEK MEN..
xkesah ahli JIM ke tak..
xkesah SMIH or not..
so ajk je la sspe yg korg knl spye prgram ni lg mriah..
prgram akn diadakn stiap hri rabu..530pm - 630pm..
soo..progrm ni akn mle rabu lps raye hji..
bertarikh 17 dec,24dec dan 31 dec..
yg slnjutnya akn dupdate dr smse ke smse..

tym 17 dec nh..yg pompuan akn msk..
btmpt..di rumah mkcik sabariah,,..dan kmungkinn di bbrpe tmpt yg len spye tdk bgitu sesak..
alamat mntak kt asma' nadzirah aje..dy twu..yg msk ni akn mle lbeh awl..pkol 400pm..

yg llki,korg akn maen futsal..
tmpt:dkt tmpt men ftsal kt pulai utme uh..
nk tnye ppe..bg comment je la ye..
byrn..prcume..

sgle kkeliruan silelah cmmnt dbwh..
sekian time kaseh..:DD

live ur life..?

0 Comments

You know how its 1 in the morning and you just got back from no where and you feel like crashing into bed and snore the whole way to the morning? Its a wonderful thought.

then you remember that you haven't yet performed solat isya'. and you feel the need to get up and do those and forget about bed. you feel peaceful after you've done that.

well.. which is the happier thing to do?

think again.

if you crash into bed, you might not meet that bed anymore after that and will be brought on men's shoulders to your new bed and then you regret.

and if you do get up and solat, you may also not meet your bed anymore after you snooze on in sleep that night, but you don't regret, because you have already completed what you needed to do.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

and you remember Living Your Life lyrics and you feel like you want the money. you want to shine, you want to be full of yourself.

then you remember Ar-Ruhul Jadid's lyrics

Kami petualang mencari kebenaran
Mencari makna serta hakikat manusia
Kami berjuang menegakkan kehormatan
Hidup mulia atau mati sebagai syuhada

and you remind yourself about what's in the Aqidah/Tauhid textbook about why are you in this world.
and you remember that Rihanna isn't a muslim and you are. you can't follow Rihanna. you can't. and then you finally get it. you don't need to believe all of what Simple Plan says.

see this [welcome to my life lyrics]

that song sometimes does seem right. you feel the need to cry out like that. you feel they are right.

you also feel that they are wrong. you have Allah. you have His love. you have Him to hold on to. you can't break down. you can't. you feel better when you lock yourself in Allah than locking urself in your room. you feel happy.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

and another one:

you feel like relaxing everyday - read magazines and dancing to music and movies and shopping and maybe just sleeping. you could do this the whole year, you whole life. you feel like you can finally have your happiness. you can enjoy your life.

then you remember that you will have to answer to not other but your God your Creator, on that day about what have you done with ur money, ur life, ur time, ur body, ur brain, ur self. and you feel the urge to get up, do the least you can. and then you feel good. you feel very good. you enjoy your life better.

which happiness would you choose?

but then you think about how useless you are, you aren't smart like Ibn Taimiah, Ibn Khaldun, so what is there that you can do? you think about how un-confident you are to tell the world the truth - the real truth - and you think about the other confident, brave and the ones-who-say-it-right ppl who can do that for you. you feel that you are nothing - you are not a person who's popular or famous and teachers don't like you like they like others.. and you feel like that is a good excuse. you can just stay around here and weep about how you want to change the world, but you can't.

but then you realize that these successful ppl are decreasing in numbers and you feel that your spirit is so high that you need to do something and you do what you can. you know that your roll could just be that you hold on to the Quran - for most of us are leaving it behind. or you can just listen to your parents or do your homework and tell ppl to do so too. you are changing the world. you also feel the need to get up some more.

so get up.

everybody is smart enough.
everybody can do what they have to do.
everybody [of us] have Allah.
everybody can shift the future.
everybody can win.



a reminder to myself and all.

.Wallahua'lam.

30 Nov 2008

[p.r.o.m.o.s.i + a.ma.l k.e.b.a.j.i.k.a.n]..

1 Comments

asslamualaikum..
cuti sekolah mula..?
mesti sumer boring kan..?
kan..?..ha..
jgn nak tipu..
...
Atas hasil kerjasama SPACEUTM dan PIBG SEKOLAH ISLAM HIDAYAH,JOHOR..
akan diadakan program BENGKEL MOTIVASI PELAJAR[MEPS Camp Adventure Siri 5]
berikut adalah butir2 program tersebut:.

*12-14 Disember 2008
*untuk pelajar sekolah berumur 10-17 thn
*3 hari 2 malam
*tempat pendaftaran:3.30 ptg@Hutan Rekreasi UTM,Skudai
*yuran:RM 150.00(wang rinngit malaysia ok,..murah jer.mahal lg enset korunk kan..?..)
*pengisian program:
-Jungle Trekking
-Komunikasi Pelajar Cemerlang
-..bnyk lg yg best2...(mengikut kter org tu la..).
*kalo korunk berminat,sertakan:
-nama
-darjah/tingkatan
-no.hp
-Maklumat ibu/bapa/penjaga[nama,no.tel,no faks,no.hp,dan alamat]..
insyaAllah,ana bleh tlg daftarkan..

-untuk maklumat lanjut sila lungsuri www.spaceutm.edu.my atau http://motivatorpelajar.blogspot.com
-untuk pengetahun korunk jgak,slh satu prog ini diadakan untuk mengutip derma untuk sekolah Hidayah y kurang perbelanjaan.Jadi,sokongla sekolah kiter..
ok..?...
-kalo nk tau,prog ni jgak di uruskan oleh Pak Cik Zakaria(ayah Akhi Zubair,f5/Ukhti Liyana,f3...)..
mst knal kan..?...

Jd,sper yg rs boring...dh x der alasan ok..!..
gnerkanlah cuti kiter nie dgn sebaiknyer...jgn Menambah dose..

pergi.

0 Comments


kami akan pergi.


kerna jerih payah menanti.

doakan kami tegar.

melalui dengan sabar.

tanam mujahadah yang kuat.

dan tekad yang mantop!

insyaAllah.

yah! berusaha hingga penghujung!

^_____^

28 Nov 2008

Give thanks to Allah

0 Comments

Assalamu'alaykum..

Sekadar ingin berkongsi satu lagu yang agak mendalam maksudnya bagi ana.


Watch more Google Video videos on AOL Video


Give Thanks to Allah

Give thanks to Allah,
For the moon and the stars
Prays in all day full,
What is and what was
Take hold of your iman
Don't givin to syaitan
Oh you who believe, please give thanks to Allah.
Allahu Ghafur Allahu Rahim Allahu yuhibbul Muhsinin,
hua Khalikquna hua Raziquna wa hua 'ala kulli syaiin qadir

Allah is Ghafur, Allah is Rahim,
Allah is the one who loves the Muhsinin,

He is a creater, He is a sistainer
and He is the one who has power over all.


Give thanks to Allah,
For the moon and the stars
Prays in all day full,
What is and what was
Take hold of your iman
Don't givin to syaitan
Oh you who believe, please give thanks to Allah.
Allahu Ghafur Allahu Rahim Allahu yuhibul Muhsinin,
Hua Khaliquna hua Raziquna wa hua 'ala kulli syaiin qadir

Allah is Ghafur, Allah is Rahim,
Allah is the one who loves the Muhsinin,

He is a creater, He is a sistainer
and He is the one who has power over all.


********************

Ada orang kata lagu ni Michael Jackson yang nyanyi. Ada juga orang kata lagu ni Zain Bikha yang nyanyi. Tapi apapun, dengarkan isinya yang memberi seribu satu makna.

Wassalam...

27 Nov 2008

Jadual Kelas Tambahan

0 Comments

salam.ataas permintaan seorang hamba Allah.ana akan menulis jadual kelas tambahan pada akhir bulan ini.insya-Allah.

22/12/08

Intisor - KHB-Rehat-KHB-Solat-KHB
Istiqamah - KHB-Rehat-KHB-Solat-KHB
Itqan - PI-Rehat-BAK-Solat-GEO
Ittifaq - BAK-Rehat-PI-Solat-GEO

23/12/08

Intisor - KHB-Rehat-KHB-Solat-KHB
Istiqamah - KHB-Rehat-KHB-Solat-KHB
Itqan - SEJ-Rehat-GEO-Solat-BM
Ittifaq - GEO-Rehat-SEJ-Solat-BM

24/12/08

Intisor - KHB-rehat-KHB-solat-KHB
Istiqamah - KHB-rehat-KHB-solat-KHB
Itqan - MATHS-rehat-SCIENCE-solat-BI
Ittifaq - SCIENCE-rehat-MATHS-solat-BI

25/12/08-29/12/08 - ada perkara lain.so cuti la kelas tambahan.

30/12/08

Intisor - PI-rehat-BAK-solat-GEO
Istiqamah - BAK-rehat-PI-solat-GEO
Itqan - KHB-rehat-KHB-solat-KHB
Ittifaq - KHB-rehat-KHB-solat-KHB

31/12/08

Intisor - SEJ-rehat-GEO-solat-BM
Istiqamah - GEO-rehat-SEJ-solat-BM
Itqan - KHB-rehat-KHB-solat-KHB
Ittifaq - KHB-rehat-KHB-solat-KHB

1/01/08

Intisor - MATHS-rehat-SCIENCE-solat-BI
Istiqamah - SCIENCE-rehat-MATHS-solat-BI
Itqan - KHB-rehat-KHB-solat-KHB
Ittifaq - KHB-rehat-KHB-solat-KHB

2/02/08

Intisor - MATHS-rehat-SCIENCE
Istiqamah - SCIENCE-rehat-MATHS
Itqan - MATHS-rehat-SCIENCE
Ittifaq - SCIENCE-rehat-MATHS

kalau ada yang salah sila rujuk pada kertas yang telah diberi.terima kasih.jzzk

26 Nov 2008

Story about a blind person

0 Comments

One day, two men were talking to each other when a blind person came and asked for help:

Blind Person: Please, help me, I'm blind and have no limbs.

Man #1: Yes you do, you've got two hands and two feet!

Blind Person: How should I know? I'm blind.

25 Nov 2008

Kisah Seminggu

0 Comments

Boss berkata kepada Secretary : Kita akan outstation selama seminggu, jadi
aturkan segalanya.

Secretary menelefon Suaminya : Untuk seminggu boss saya dan saya akan
outstation, awak pandai2 jaga diri nanti...

Suami menelefon Buah Hatinya : Isteri saya akan outstation selama seminggu,
jadi mari kita habiskan masa bersama-sama....

Buah Hati menelefon Murid tuisyennya : Saya kene bekerja selama seminggu,
jadi awak tak perlu datang untuk tuisyen...

Murid tuisyen tersebut menelefon Atuknya : Atuk, untuk seminggu saya takde
kelas sebab cikgu saya sibuk. Mari kita habiskan masa bersama...

Atuk (the 1st boss) menelefon Secretary : Minggu ni saya nak abiskan masa
bersama cucu saya.. Batalkan outstation tuh...

Secretary menelefon Suaminya : Minggu ni boss saya ade kerja, kami dah
membatalkan outstation tu...

Suami menelefon Buah Hatinya : Kita tak dapat nak habiskan masa bersama
untuk minggu ni, isteri saya dah membatalkan outstationnya. .

Buah Hati menelefon Murid Tuisyennya : Minggu ni kelas tuisyen mcm biase.

Murid Tuisyen menelefon Atuknya : Atuk, cikgu saya cakap minggu
ni saya kene
pergi kelas tuisyen. Sori, saya tak bleh temankan atuk.

Atuk menelefon Secretary : Jangan risau, minggu ni kita outstation. Jadi
uruskan semuanya..

Wakakaka... .penat aku nak tulih lagi nie....

sumbangan utk islam.

0 Comments

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t

MUSLIM For Life - Soldiers Of Allah

Now…
If we don't change society
Then we are part of the cause
on the Day of Judgment
We are going to stand
in front of Allah
There will be no excuses
For being useless

Without Islam in our lives
Our lives are fruitless
Leaving behind
all things
taking nothing
but our deeds
On the last day it will be
too late to repent

Hm. Kalau kte tak berfaedah utk Islam mase kte hidup ni, susah nak jawab dpan Allah nanti. So, apa sumbangan kte utk Islam?

They say your too young
to change this world
to young to understand
Look at Ali (RA)
At 8 he was mature
like a man
Carrying this
message of Islam



Ya Muslimeen Look to Islam
and you will see Islam is complete
No compromise at no cost
Practice Islam
and not just at the mosque
Doesnt make a difference
if its him or her or me
We should be representing Islam
so stay strong
and Keep your Muslim identity --Soldiers Of Allah, No Compromise.


.wallahua'lam.

23 Nov 2008

Sedikit Kata²

0 Comments

Assalamu'alaykum..

Sekadar ingin berkongsi sedikit kata-kata hikmah yang dijumpai.

Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.
-martin luther king jr.-

Sebagai contoh, hati yang dipenuhi dengan kegelapan tidak akan bercahaya semula dengan kegelapan di sekelilingnya. Hanya Nur Ilahi (cahaya) yang mampu menerangi kegelapan di dalam hati. Bila terasa hati dalam kegelapan atau diri terasa jauh terpesong dari jalan Allah, kembalilah kepada panduan yang telah Allah berikan. Allah telah menurunkan Al-Quran sebagai panduan. Tinggal kita saja untuk mengamalkannya.

Orang yang membenci tidak boleh dilawan dengan kebencian jika ingin melembutkan hatinya. Orang yang melakukan kejahatan tidak perlu dibalas dengan kejahatan kerana itu hanya menambahkan keburukan sedia ada. Api tidak boleh dilawan dengan api kerana hanya akan menghasilkan api yang lebih besar dan membinasakan. Benci dilawan dengan sayang. Jahat dilawan dengan baik. Api dilawan dengan air. Lawanlah sesuatu keburukan dengan lawan sifatnya.

Orang bijaksana tidak sesekali duduk meratapi kegagalannya, tapi dengan lapang hati mencari jalan bagaimana memulihkan kembali kerugian yang dideritainya.

Seperti mutiara kata di atas, orang yang bijak tidak akan mengeluh dan bersedih dengan kesalahan atau kegagalan yang dihadapi. Orang yang bijak akan mencari jalan untuk memperbaiki kesilapan dan kegagalan lalu untuk menjadi seseorang yang lebih baik. Orang yang berfikiran luas sentiasa memikirkan perkara yang positif dalam setiap tindakannya. Dia akan mencari jalan yang dirasakan terbaik untuk dirinya dan orang disekelilingnya.

Kegagalan yang sebenar bukanlah apabila kita gagal dalam melakukan sesuatu, tetapi apabila kita gagal untuk bangun kembali setelah jatuh tersungkur dengan kegagalan lalu. Orang yang berputus asa tanpa mencuba itu teruk. Orang yang berputus asa kerana gagal setalah mencuba itu lebih teruk. Kerana baginya, "Aku telah mencuba namun gagal, oleh itu, apa gunanya aku mencuba lagi jika hasilnya sama seperti ini?" Orang yang berfikiran begini, mempunyai pemikiran yang sempit dan tidak mempunyai matlamat hidup.

Orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.

Apabila kita melakukan sesuatu dengan kadar yang terbaik, kita akan berpuas hati dengan hasilnya. Mungkin pada orang lain, itu bukanlah yang terbaik. Namun, kita lebih mengetahui diri kita. Asalkan kita sudah mencuba yang terbaik, kita juga akan mendapat yang terbaik untuk diri kita. Terbaik bukanlah terhebat, teratas atau termahal. Terbaik merupakan sesuatu yang paling sesuai dan menepati diri kita.

Itu saja yang ana dapat kongsikan bersama kali ini.

Wassalam..

22 Nov 2008

اسلامي٭٭

2 Comments

IsLam is Like MusLim's detTol,,

To Protect us frOm tHis SinFully wOrld..

IsLam is Simply Like Muslim's moBilE pHone,,

To cOnnect us wIth Our alMigHty GOD..

IsLam is Our caR,,

Always caRry us to Success in This wOrld and e WoRld oF Akhirat..

And IsLam,, is Our waY of LIFE... :)

20 Nov 2008

Sahabat Ibarat...

1 Comments

Hujan dikala kemarau
kalo kte brade di musim kemarau,(walaupun x de kt m'sia) pasti kita akan sentiasa menanti air dari langit (hujan). Begitu juga sahabat. Sahabat merupakan orang sentiasa ditunggu. Jika dia tiada, hidup kita pasti akan susah. Cube krg bayangkan... klo kite x de kwn..~~

Air di tengah padang pasir

Sahabat juga ibarat air di tengah padang pasir. ni pon same ngan hujan dikala kemarau.Cube kalo kite jln kat padang pasir.. rasenye mcm mne?? panas, kering, kehausan~!. Patuh. cbe kalo ttibe ade air.. mestiy rase bahgie~..kan??

Duit bagi si fakir

cube kalo kite miskin.. tak paya r.. ok.. cube kalo kite kat skola.. bawak 3 ringgit.. singgit bayar duet kelas, singgit beli air.. singgit lagi nk kumpul..(buat beli CD sang murabbi :])
patuh.. rehat ke-2 dah x de duit.. kite dahaga sangat.. cane??.. cube kalo kite dpt duit time tuh.. mesti rase bahgie jga kan? :] [:

Makanan bagi yang kebulur

ni pon same r mcm tadi..contoh kalo kite pose... patuh time buke an... dapat makan... rase pon best..hehe.. (x de idea)
Air bagi yg dahaga

*same


Tongkat bagi sibuta


ni la..
kalo org buta.. x de tongkat.. mcm mne?? mesti susah kan?? kite yg tgk pon dah rase sedih.. lagi kan die yang merase..

~betapa berat mata memandang, berat lagi..~~
tapi kalo die ade tongkat.. kurang la siket die punya beban yang dipikulnya... same jgak mcm kite...

**untuk pengetahuan korg.. sumbernye ana dapat dari sebuah lagu (yg x brp sdp)tapi ade message die..


sori atas sgl yg mengarut..

15 Nov 2008

Congrats

0 Comments

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum.

nak sampaikan 2 perkare je.

1 ] Tahniah. Tahniah pd semua yang dah berusaha & berdoa & bertawakkal sepanjang minggu peperiksaan. Tahniah pd semua yg dh bagi yang terbaik, paling baik, masa exam hari tu. Tahniah pd yg berusaha lagi hari ni dgan check kertas soalan & cari markah utk ditambah. Tahniah pd yg bersyukur & gembira dengan ketetapan yang Allah dah tetapkan. Tahniah pd yg ingat yang ada hikmah disebalik setiap ketetapan. Tahniah pd yg tekad dan berazam nak berusaha lagi tahun depan. Tahniah pd yg berjaye, tahniah pd yang gagal tp tak putus asa. Tahniah pd yang baru rase bersyukur skrg, sbb smpat lagi & perlu lagi bersyukur.

2 ] Tetapkan hati, akal, & niat pd jalan jihad ni lpas ni. Baiki niat lpas ni. Usaha lagi lepas ni. Tak ada manusia yang dah terlalu BERJAYA. Manusia mmg tak pernah puas, jd JANGAN puas dgan keputusan skrg. Skrg ni kite EXAM-ORIENTED, tak kisahlah berapa banyak CONS bnde exam-oriented ni, tapi kte tetap akan jalani PMR [insya-Allah] and matlamat kite skrg, PMR. Sekali dah masuk jalan ni, kene tetap atas jalan ni [PMR]. Sebenarnya, apa yang kte nak bukan 9A tapi USAHA utk dapat 9A. Usaha, Insya-Allah, akan diganjari dengan 9A atau yang terbaik bg kite. Ingat, 9A mungkin yang terbaik, tapi mungkin BUKAN YANG TERBAIK BAGI KITA. Allah yg lebih tahu.

Wallahu a'lam.





lalalala~

1 Comments


14 Nov 2008

bersyukurlah.

0 Comments

Assalamu'alaykum..

Hoh, ramai yang dah dapat keputusan sikit-sikit. Ramai juga yang tidak berpuas hati dengan keputusan diri sendiri. Samalah dengan tahun lepas, ramai yang tidak mendapat keputusan sebaik yang disangka. Tapi segalanya bukan aturan kita. Segalanya telah ditentukan sejak sebelum kita lahir lagi. Namun, usaha boleh mengubahnya.

Mungkin usaha kita tidak cukup untuk mendapat sebaiknya. Mungkin juga kita telah banyak berusaha tapi masih dapat keputusan yang kurang memuaskan. Apa pun, anggaplah ini ujian dari Allah s.w.t. yang ingin menguji kita sebagai hambanya.

Hari ini bukan segalanya. Hari esok masih ada. Selagi nyawa kita masih belum dipisahkan dengan jasad, selagi itulah kita perlu berusaha untuk membaiki diri agar tidak berulang lagi keputusan yang tidak diingini. Apa yang telah berlaku, telah berlalu jadikan sebagai satu pengajaran.

Ucapkanlah "Alhamdulillah" sentiasa. Bersyukurlah dengan keputusan yang dimiliki. Sesungguhnya ini ujian Allah.

Bak kata Atiqah, jangan gelabah dan jangan seram.

Jangan menggelabah dengan ujian yang menimpa. Inilah masanya untuk membuktikan kita mampu menangani ujian yang tiba. Ini baru Setara PPD, belum lagi PMR.

Tahun depan kita semua, Batch13, akan mengahadapi PMR. Buat yang terbaik dan buktikan kepada semua kita mampu melakukannya!

Wassalam..

11 Nov 2008

~Indahnya Persahabatan~

0 Comments

ASsalamualaikum~memandangkan cuti sekolah sudah bermula..ana ada satu kisah nk kongsi

dengan antum semua~jom enjoy~


Suatu hari ketika aku bertanya pada sahabatku “ Apa arti cinta dan persahabatan?” Sejenak ia pun terdiam, perlahan namun sangat mengena hati ia menjawab, "Sahabat adalah hujan di kala kemarau, air di tengah gurun pasir dan persahabatan adalah anggur bagi kehidupan."

Lantas aku bertanya apa maksudnya? Dengan senyumnya yang khas dia bilang bahwa sahabat adalah mereka yang tidak meniggalkanmu di kala susah dan mereka yang mengerti tentang segala kondisi kamu, mau berbagi di kala diminta maupun tidak diminta, mereka yang menghargaimu, menghargai orang lain dan mereka yang bertanggungjawab atas tindakanmu, serta terutama sekali adalah ia yang tahu dan mengerti kepada siapa seharusnya mempercayakan rahasia. Di sinilah indahnya persahabatan dan dari sini pula biasanya benih-benih cinta dan kasih itu tumbuh. Kemudian ia mengingatkanku bahwa uang tidak bisa digunakan untuk membeli teman, tetapi uang bisa mendapatkan musuh dari kelas yang lebih baik. Andai di dunia ini tidak ada cinta dan persahabatan, maka hidup akan serasa gersang, hampa dan tidak ada dinamika. Cinta dan persahabatan bisa membuat sesuatu yang berat menjadi ringan, yang sulit menjadi sederhana, permusuhan menjadi perdamaian dan yang jauh menjadi dekat. Itulah gambaran kekuatan cinta dan persahabatan.

"Sedalam itukah maknanya?" tanyaku. Kembali sahabatku menjawab,"Bisa lebih dari itu bahkan kita tidak dapat mengukur, sekalipun menggunakan alat ukur tercanggih yang ada di dunia. Sulit dan sangat sulit sekali mengukur keduanya, hanya orang-orang yang memiliki ketulusan hatilah yang mengerti akan cinta dan persahabatan, orang-orang yang tidak berprasangka buruk terhadap orang lain serta orang-orang yang yakin akan dirinya ketika ia berkata: aku mencintaimu”.

Memang demikianlah, sedikit gambaran mengenai cinta dan persahabatan antara dua individu atau lebih di muka bumi ini. Mungkin tanpa ini semua bumi akan segera hancur, tanpa ini pula perselisihan atas kesalahpahaman sedikit memicu konflik yang berkepanjangan, memicu perang dan saling bunuh antar umat manusia. Padahal kalau saja kita mengetahui, cukup banyak himbauan dalam al-Qur’an dan as-Sunnah untuk menjalin hubungan persahabatan dan persaudaraan di antara umat manusia, salah satu contohnya bisa dilihat dalam :

“Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu saling bersaudara.” (Qs. al-Hujurat 49:10)

“Dan orang-orang Mukmin, laki-laki dan perempuan, sebagian dari mereka adalah penolong [wali] bagi sebagian yang lain.” (Qs. at-Taubah 9:71).

“Hindarkan dirimu dari persangkaan buruk, sesungguhnya yang demikian itu adalah sebohong-bohong perkataan. Jangan mencari-cari aib orang lain, jangan memata-matai, jangan bersaingan menawar barang dengan maksud merugikan orang lain, jangan saling menghasut, jangan saling bermusuhan dan jangan saling membenci. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Dan tidaklah halal bagi seorang Muslim mendiamkan saudaranya sesama Muslim lebih dari 3 hari.”

“…Lantaran itu, damaikanlah di antara dua saudara kamu dan berbaktilah kepada Allah agar kamu diberi rahmat.” (Qs. al-Hujurat 49:10)

Oleh karena itu, menjadi sangat penting bagi kita untuk menyadari bahwa cinta dan persahabatan tidak hanya merekayasa gerak-gerik tubuh, namun harus melibatkan pula aspek hati di dalamnya. Dengan kombinasi bahasa tubuh dan bahasa hati, kita akan mempunyai kekuatan untuk bisa berbuat lebih baik dan lebih bermutu daripada yang dilakukan orang lain pada kita.

Kembali sahabatku mengingatkan, bagaimana mungkin hidup kita akan tenang kalau di dalam hati masih tersimpan kebencian dan rasa permusuhan kepada sesama. Perhatikan keluarga kita, kelompok yang paling kecil di masyarakat. Bila di dalamnya ada beberapa orang saja yang sudah tidak saling tegur sapa, saling menjauhi, apalagi kalau di belakang sudah saling menohok dan memfitnah, maka rahmat Allah akan di jauhkan dari rumah tersebut. Dalam lingkup yang lebih luas, misalnya dalam sebuah negara. Bila di dalamnya sudah ada kelompok yang saling jegal, saling fitnah, atau saling menjatuhkan, maka dikhawatirkan bahwa bangsa dan negara tersebut akan terputus dari rahmat dan pertolongan Allah SWT.

Untuk mengakhiri tulisan ini, kembali sahabatku berpesan bahwa : ”Keindahan persahabatan adalah bahwa kamu tahu kepada siapa kamu dapat mempercayakan rahasia” (Alessandro Manzoni). Dan sebaik-baik manusia ialah yang berguna bagi orang lain.

Kawan-kawan adalah perhiasan yang langka.

Mereka membuatmu tertawa dan memberimu semangat.

Mereka bersedia mendengarkan jika itu kau perlukan,

mereka menunjang dan membuka hatimu.

Tunjukkanlah kepada teman-temanmu betapa kau menyukai mereka.

Semoga tulisan ini bermanfaat untuk aku, kau dan sahabat-sahabatku. Untuk mereka yang bertikai, untuk mereka yang mendamba akan hadirnya kedamaian, untuk mereka yang sedang memperkaya diri sendiri dengan merugikan orang lain, untuk mereka yang lalai akan janji-janji dan untuk mereka para pencari cinta.

2 Nov 2008

luahan seorang naqib..

0 Comments

asalamualaikum....

post ni ana dh copy dari dakwah net..n ana dh edit jdi pendek cket...


ana harap lepas korg sume bace citer kt bwah ni... korang igt balek usrah korg n naqib korang.. insyaAllah.

(sori..sbb panjang sgt)

PERMULAAN...

Kita sama-sama masih teringat ketika kita mula-mula

bertemu. Tidak ada yang lebih berbahagia di dalam hati

ini selain melihat wajah-wajah ceria pelajar-pelajar

baru yang begitu bersih dapat menjejakkan kaki ke

sebuah pusat pengajian Islam. Memang ayah bonda

menginginkan suatu yang terbaik buat mu. Mahukan

engkau menjadi orang yang terpelajar dan berguna

kepada mereka, kepada agama dan kepada negara.

Ketika hari pendaftaran, kami sama-sama menjengah diri

melihat muka-muka kalian. Kalian adalah ibarat rahmat

kepada kami kerana dari kaliannya kami mendapat

ketenangan dan kesejukan hati. Bagaimana..? akan kami

ceritakan segala-galanya nanti!

Kemudiannya kalian di heret ke sana kemari dengan

minggu pengenalan. Kalian didedahkan dengan apa yang

ada ditempat belajar yang baru ini. Moga kalian dapat

berta’aruf dengan cepat di alam baru ini. Kalian

bersolat jamaah dan berma’thurat sama-sama. Kalian di

dudukkan di dalam LDK dan kalian akhirnya menjejakkan

kaki ke malam terakhir pengenalan.

Kami masih mengintai-ngintai kalian. Bukan wajah dan

gaya… tetapi watak dan budi. Manakah di antara kalian

yang akan bersama kami? Manakah di kalangan kalian

yang akan mewarisi jejak kami?

Memang kami mengentahui dan menyedari.. kalian datang

dengan keinginan yang berbeza. Ada yang ingin mendapat

segulung sijil yang nantinya akan dipersembahkan

kepada ibu dan ayah. Ada yang tertolak kerana ayah dan

ibu menghendaki demikian. Kami faham itu semua… dan

itu semua tidak langsung penting bagi kami.

Kalian didudukkan di dalam usrah-usrah akhirnya. Kita

sama-sama saling mengenal, mendengar dan memberi.

Bercerita dan membaca. Berbincang dan bermesra.

Bukankah itu satu titik permulaan yang indah dalam

pengalaman hidup kita?

Kita kemudian bertemu lagi dalam tamrin dan dauroh.

Duduk dan mendengar.. makan dalam dulang bertemu

kepala. Kemudiannya tidur diatas lantar tanpa

hamparan. Kesemuanya menjadi detik manis dan kenangan

yang mungkin sukar dilupakan.

Dari situlah kesemuanya bermula… Kami memerhati dan

cuba mengenal. Siapakah dari kalangan kalian yang sudi

untuk bersama lebih memahami apa yang sedang kami

fikirkan?

Kami hanya ingin mengongsi beban yang sedang kami cuba

pikulkan selama ini. Kami faham ianya begitu berat dan

tidak mampu ditanggung oleh hanya dua tiga kerat

manusia yang lemah seperti kami. Bebannya berat dan

perjalanannya panjang. Hasilnya belum tentu diperolehi

di masa terdekat.

Kami berfikir dan berfikir … bagaimanakah cara terbaik

untuk mengenali siapa dari kalian yang berminat. Kami

adakan usrah… kami adakah tamrin dan kami adakan

dauroh.. kami adakan mukhayyam… dan entah apa lagi.

Semuanya adalah kerana cuba mengenali kalian..

disamping untuk memberi sedikit sebanyak kesedaran dan

ilmu...


TENGAH2 SKET..


Kami cuba memberi apa yang kami terdaya.

Segala-galanya adalah untuk menjadikan kalian orang

yang bermanfaat untuk Islam. Kami merasa kasihan

kepada Islam yang masih menagih cinta dan pengorbanan

dari penganutnya. Islam masih terumbang ambing

dicampak dan diheret oleh manusia liar. Islam yang

sepatutnya tinggi masih digilis-gilis dan dipijak.

Perit letih kami tidak sia-sia. Kalian mula melangkah

ke garisan-garisan akhir bersama kami dengan sabar dan

tekun. Kalian langsung tidak menunjukkan rasa jemu dan

bosan. Walaupun telah ada dikalangan kalian yang telah

kecundang setelah beberapa lama, namum kalian masih

thabat teguh


AKHIR..

ari berganti hari.. kami di sini terus dengan

kesibukkan melayan adik-adik kalian yang terus tiba

semester demi semester dan cuba untuk menjadi pelapis

kepada kalian. Mereka bersemangat untuk meneruskan apa

yang telah dilakukan oleh kalian. Mereka masih ingat

ketika kalian bersama-sama mereka di usrah, tamrin,

dauroh dan mukhayyam. Mereka masih ingat.. kalianlah

yang mendidik mereka dan mengasuh mereka sedikit

sebanyak.

Apa yang telah terjadi kepada kalian?

Apa yang telah kalian lakukan?

Kami mula sebak… ketika huruf-huruf ini disusun, kami

tidak dapat menahan air mata lagi. Bersama baris-baris

yang keluar… kami iringi dengan cucuran yang tidak

dapat ditahan..!


cop!! siape nak nangis tu(yg nk)..simpan dulu..lbeh baik nangis di cerita sebenar.. di..

http://dakwah.info/index.php?option=com_content&task=view&id=158&Itemid=2


sekian...



25 Oct 2008

Uji Bakat Depikir > Debat

0 Comments

assalamualaikum w.b.t

pada 10 dan 11 November 2008 akan diadakan sebuah Uji Bakat Kelab De'pikir [Debat. Pidato. Pemikir].
details seperti berikut:

Tarikh : 10 dan 11 November 2008
Hari : Isnin dan Selasa [cuti sekolah]
Sasaran : Tingkatan 1 & Tingkatan 2
Tarikh Tutup [beri nama] : 30 Oktober 2008 [Jumaat]

Terbahagi kepada 2 kategori : Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.

Satu Kumpulan 4 Ahli [tertakluk kepada pindaan pihak pengurusan]

Isikan nama di borang-borang yang terdapat di:
-hadapan bilik guru perempuan [papan kenyataan bidang bahasa]
-hadapan bilik guru lelaki
-hadapan kooperasi
-hadapan perpustakaan
-hadapan musolla banin dan banat

rujuk iklan dan pihak pengurusan untuk maklumat lanjut.
info tambahan akan diumumkan.



Jadual Peperiksaan Semester 2.

0 Comments

bismillahirrahmanirrahim.
assalamualaikum w.b.t

Jadual Peperiksaan Semester 2 2008 - Tingkatan 2
[Bukan Tahfiz]

Khamis 29 Oktober 2008

8.00 a.m. > 9.30 a.m.
Fiqh Islami

11.05 a.m. > 12.35 p.m.
QTH

2.45 p.m. > 3.45 p.m.
Komputer

Jumaat 30 Oktober 2008

8.00 a.m. > 9.30 a.m.
Aqidah

11.00 a.m. > 12.30 p.m.
Fiqh Sirah

Jadual Peperiksaan Semester 2 - Setara JB 2008

Isnin 3 November 2008

8.15 a.m. > 915 a.m.
BM 1

10.05 a.m > 12.05 p.m.
BM 2

2.30 p.m. > 3.45 p.m.
Sejarah

Selasa 4 November 2008

8.15 a.m. > 9.15 a.m.
BI 1

10.05 a.m. > 12.00 p.m.
BI 2

2.15 p.m. > 3.30 p.m.
Mathematics 1

Rabu 5 November 2008

8.15 a.m. > 9.15 a.m.
Science 1

10.35 a.m. > 12.05 p.m.
Science 2

2.15 p.m. > 3.45 p.m.
KHB [KMT & ERT]

Khamis 6 November 2008

8.00 a.m. > 9.45 a.m.
Mathematics 2

10.35 a.m. > 12.35 p.m.
Pendidikan Islam

2.15 p.m. > 3.45 p.m.
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

Jumaat 7 November 2008

8.00 a.m. > 9.15 a.m.
Geografi

10.00 a.m. > 12.30 p.m.
Bahasa Arab Komunikasi

p/s: sori sebab jadual tahfiz tak ada.

24 Oct 2008

Peperiksaan Semester Dua

0 Comments

salam kpd rakan seperjuangan~

sempena peperiksaan yg akan tiba tidak lama lagi,
ana nak memberi sedikit nasihat kat antum semua banin mahupun banat.
nasihat ana ialah :

(i) : jangan lah antum belajar kerana ingin menghadapi peperiksaan tetapi belajar lah kerana ingin menguasai ilmu yang antum dapat.

(ii) :belajar lah dengan bersungguh-sungguh dengan impian ingin kan kejayaan di dunia dan akhirat,Insya-Allah.

(iii) : buatlah qiyam setiap pagi dan janganlah buat kerana peperiksaan.

itu sajalah nasihat ana.sesungguhnya usaha+doa+tawakkal akan menghasilkan sebuah kejayaan.jangan lah hanya mencari kejayaan di dunia tetapi carilah di dunia dan akhirat.
wassalam.ana mendoakan antum semua berjaya,Insya-Allah.

0 Comments


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

14 Oct 2008

enam ptanyaan imam syafie.....

0 Comments

Bismillah.....

1. Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia?

2. Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia?
3. Apakah yang paling besar di dunia?
4. Apakah yang paling berat di dunia?
5. Apakah yang paling ringan di dunia?
6. Apakah yang paling tajam di dunia?

Pada suatu hari Imam Ghazali berkumpul bersama-sama dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya beberapa soalan:

PERTAMA : beliau bertanya apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :"Orang tua, guru, kawan dan sahabat". Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah benar tetapi jawapan yang paling tepat sekali bagi soalan ini ialah 'mati'. Sila rujuk surah Ali 'Imran ayat 185.

KEDUA : beliau bertanya apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :" negara China, bulan, matahari dan bintang". Lalu Imam Ghazali menegaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'masa lalu'. Walau dengan apa cara sekali pun kita tidak akan dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari mendatang dengan amalan soleh agar kita tidak sesal di kemudian hari nanti.

KETIGA : beliau bertanya tentang apakah yang paling besar di dunia ini lalu muridnya menjawab: " Gunung, bumi, matahari". Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberi adalah tepat tetapi yang paling tepat ialah 'nafsu'. Maka kita mesti berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu mengheret kita ke neraka jahanam. Rujuk surah al-A'raf ayat 179

KEEMPAT : beliau bertanya tentang apakah yang paling berat di dunia lalu muridnya menjawab :" besi, gajah". Imam Ghazali mengatakan bahawa semua jawapan adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'menanggung amanah'. Segala tumbuhan, binatang, gunung ganang tidak sanggup memikul amanah tetapi manusia sanggup memikulnya ketika Allah meminta untuk memikul amanah khalifah di bumi. Manusia ramai yang rosak dan binasa kerana tidak mampu memikul amanah dengan baik akibat kecuaian dan kedegilan mereka dalam mengikut lunas yang telah ditetapkan oleh syarak.

KELIMA : beliau menyoal tentang apakah yang paling ringan di dunia lalu muridnya menjawab :" Kapas, angin, debu dan awan". Imam Ghazali menyatakan bahawa semua jawapan yang diberi adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'meninggalkan sembahyang' kerana manusia sering mempermudah dan meringankan sembahyang disebabkan terlalu mementingkan urusan dunia.

KEENAM : beliau bertanya tentang apakah yang paling tajam di dunia lalu muridnya menjawab:''Pedang". Imam Ghazali mengatakan bahawa jawapan itu adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'lidah manusia' di mana disebabkan lidah maka manusia suka menyakiti dan melukai perasaan orang lain sehingga berlakunya perbalahan dan perpecahan.

di copy paste dr blog wazien..

11 Oct 2008

tahon depan!

0 Comments



8 Oct 2008

Malam Al-Qassam

0 Comments









RM 1: Luar dewan




RM 2: Pelajar (Darjah 1-Form 5)



RM 7: Ibu Bapa/ Orang Awam (Kerusi Depan)

DAPATKAN TIKET ANDA SEKARANG!!!

Daeng Ahmad Luqman

Wazien Hishamuddin

Nurul Ain Azman

Fathimah Azzahra'

P/S: Sesiapa yang nak tengok Ayat2 Cinta lepas ni pinjam CD/DVD jela takpun tgk kat You Tube. Hehe..

Setara?

0 Comments

bismillah.
assalamualaikum w.b.t
8 Oktober 2008/8 Syawal 1429

F3 tengah countdown PMR and F5 tengah countdown SPM.
Tapi kita?
Kita dah nak cuti lagi..kan?
Huhu..

Kalau ade yang tak sedar lagi, PS2 tinggal 2 Minggu++ lagi.
Kalau takde ape2 halangan, insya-Allah, setara.
[setare = soalan PPD, markah hantar PPD]
sebenarnye, f2 kene setare sebab nak streaming kelas tahun depan.
[streaming = kelas ikut tahap]
and kalau xtau lagi, stare punye soalan maksudnye masuk semua F1 n F2.

so, PS2 xleh nak study relax2 n sambil lewa.

Keputusan PS2:
-akan hantar kat PPD, so, nama sekolah terlibat.
-tentukan kelas tahun depan
[ikut peratus subjek PMR shj]

so, start study cpat..
kalau tak, nanti menyesal..
pernah seorang hambe Allah yang slalu dapat straight A's dapat 3/9 A je dalam setare.
and kalau takde buku f1, pinjamlah skrg. sbb diorang pun nak ulgkaji minggu dpan.

wassalam.




30 Sep 2008

Selamat Hari Raya!

0 Comments

Assalamu'alaykum!!

Ana nak ucapkan selamat hari raya kepada semua warga Batch13. Bersempena dengan Eidul Fitri yang mulia nie, jomla kita saling bermaaf-maafan atas kesilapan dan kesalahan kita!!

Ana nak nak mintak maaf kalau ade tersalah ape-ape dekat sesiape, bile-bile pun ana buat, dekat mane-mane pun kesalahan tuh terjadi. Macam mane pun kesalahan tuh terjadi, sedar ker tak sedar ke, ana nak mintak maaf.

Manusia biase tak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Sebab tulah, kite kene sentiasa mintak maaf terutamanya pada Hari Raya nie. Tapi walaupun bukan hari raya, kite kene jugak sentiasa mintak maaf.

Jom forgive and forget.
Let's bygones be bygones...

Wassalam...

28 Sep 2008

Aidilfitri. Bagaimana cara menyambut?

0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
28 Ramadhan 1429/28 September 2008

Assalamualaikum w.b.t

Aidilfitri menurut Rasulullah s.a.w

"Sesungguhnya Allah swt telah mengurniakan 2 hari yang mempunyai kebaikan di dalamnya, iaitu hari Eidul-Fitr dan hari Eidul-Adha." [Riwayat Abu Daud]

&

"Setiap kaum ada perayaan, dan ini adalah perayaan kita" [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Maksudnya Rasulullah mengatakan yang Aidilfitri ialah hari yang patut dirayakan. Konsep Hari Raya Aidilfitri jelas adalah sambutan keagamaan dan ibadah sebenarnya.

Aidilfitri menurut sebahagian "orang kita"

"Hari bila kita dah berjaya menahan lapar dan dahaga sepanjang bulan puasa"

Hmm..pendapat seorang saudara seIslam pula..

Aidilfitri disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna. Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang Ramadan, malah kejayaan menghalang diri daripada melakukan perkara dilarang, iaitu jika dilakukan akan terbatal puasanya. Lantaran itu Allah menganugerahkan satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.

Nampak beza? Jadi cara yang terbaik untuk sambut aidilfitri ialah

*
mulakanlah malamnya dengan aktiviti ibadat
*
memperbanyakkan solat sunat, bertasbih, bertakbir dan bertahmid sebagai tanda kesyukuran

kerana Rasulullah pernah bersabda:


"Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari kiamat."

boleh juga

*berziarah
*bermaaf-maafan
kerana walaupun tidak dituntut, tetapi tidak melanggar syariat dan mendatangkan kebaikan.

Wallahua'lam

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429/2008!