12 Dec 2008

Usia yang meningkat..

0 Comments

Assalamu'alaykum....

Kelahiran insan baru di dunie ini mengingatkan ana kepada usia kita. Semakin lama usia kite semakin meningkat. Makin banyak perbuatan yang kite lakukan. Tapi tak semua mendatangkan pahala.

Hari ni je, sudah berape banyak dose yang kite semue dah lakukan. Tanpa kite sedar, kite sebenarnye semakin banyak mengumpul markah di bahu kiri. Mungkin ada juga yang menambahkan 'kredit' di akaun kanan. Dengan itu Alhamdulillah. Tetapi ingatlah, apabile setiap kali kite 'ter'lakukan dose, segeralah beristighfar.

Moge dengan care ini kite mampu menebus dose2 tanpe sedar itu. Selain itu, segeralah memohon keampunan dari Dia yang Maha Esa.

Dengan usie yang makin meningkat, kite juge semakin dekat ke arah kematian. Mati itu tidak dijangke. Mungkin seminit dua lagi, atau mungkin sehari due. Tiada siapa yang tahu bilakah rohnya akan dijemput menghadap Ilahi.

Ada hikmahnya Allah jadikan mati itu tidak dijangka. Jika kite tahu bile mase kematian kite, mesti kite tak akan menghargai saat dan waktu yang kite ade. Pastinye kite akan buat perkare2 yang tidak berfaedah dan hanya mendatangkan dose.

Demi menghadapi kematian yang semakin mengahampiri, dekatkanlah diri dengan Allah Azzawajalla. Hanya Allah yang mampu mengampunkan dosa2 kita. Daripada Allah kite datang, kepada Allah la kite kembali.

Selaen tu, dengan usie yang meningkat, taraf pendidikan juge meningkat. Ini bermaksud tahun depan kite mempunyai 2 batch sebagai junior. Jadilah contoh yang terbaik supaye orang akan lebih menghormati harga diri dan maruah kite.

Berikan yang terbaik dari dalam diri kite. Dengan diri kite semue yang bakal hadapi PMR, kite tunjukkan yang kite boleh memberikan yang terbaik, sebaik kemampuan kite. InsyaAllah kite juge akan mendapat yang terbaik.

Wassalam..

0 suara[²]: