30 Sep 2008

Selamat Hari Raya!

0 Comments

Assalamu'alaykum!!

Ana nak ucapkan selamat hari raya kepada semua warga Batch13. Bersempena dengan Eidul Fitri yang mulia nie, jomla kita saling bermaaf-maafan atas kesilapan dan kesalahan kita!!

Ana nak nak mintak maaf kalau ade tersalah ape-ape dekat sesiape, bile-bile pun ana buat, dekat mane-mane pun kesalahan tuh terjadi. Macam mane pun kesalahan tuh terjadi, sedar ker tak sedar ke, ana nak mintak maaf.

Manusia biase tak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Sebab tulah, kite kene sentiasa mintak maaf terutamanya pada Hari Raya nie. Tapi walaupun bukan hari raya, kite kene jugak sentiasa mintak maaf.

Jom forgive and forget.
Let's bygones be bygones...

Wassalam...

28 Sep 2008

Aidilfitri. Bagaimana cara menyambut?

0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
28 Ramadhan 1429/28 September 2008

Assalamualaikum w.b.t

Aidilfitri menurut Rasulullah s.a.w

"Sesungguhnya Allah swt telah mengurniakan 2 hari yang mempunyai kebaikan di dalamnya, iaitu hari Eidul-Fitr dan hari Eidul-Adha." [Riwayat Abu Daud]

&

"Setiap kaum ada perayaan, dan ini adalah perayaan kita" [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Maksudnya Rasulullah mengatakan yang Aidilfitri ialah hari yang patut dirayakan. Konsep Hari Raya Aidilfitri jelas adalah sambutan keagamaan dan ibadah sebenarnya.

Aidilfitri menurut sebahagian "orang kita"

"Hari bila kita dah berjaya menahan lapar dan dahaga sepanjang bulan puasa"

Hmm..pendapat seorang saudara seIslam pula..

Aidilfitri disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna. Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang Ramadan, malah kejayaan menghalang diri daripada melakukan perkara dilarang, iaitu jika dilakukan akan terbatal puasanya. Lantaran itu Allah menganugerahkan satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.

Nampak beza? Jadi cara yang terbaik untuk sambut aidilfitri ialah

*
mulakanlah malamnya dengan aktiviti ibadat
*
memperbanyakkan solat sunat, bertasbih, bertakbir dan bertahmid sebagai tanda kesyukuran

kerana Rasulullah pernah bersabda:


"Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari kiamat."

boleh juga

*berziarah
*bermaaf-maafan
kerana walaupun tidak dituntut, tetapi tidak melanggar syariat dan mendatangkan kebaikan.

Wallahua'lam

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429/2008!





15 Sep 2008

lawakKah??

1 Comments

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi

Maha Pengasih... Bayangkan benda ini berlaku
pada anda .....
Suatu hari pada masa Sembahyang Jumaat yang
di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki Yang menutupi
seluruh tubuhnya dengan pakaian serba hitam..
tak nampak apa cuma dua biji mata and
membawa mesin gun ... lalu salah seorang lelaki
tu bertempik
"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila
berdiri di tempat kamu", Selepas mendengar
amaran lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah
itu untuk menyelamatkan diri .... daripada jumlah
yang 1,000
tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja
yang masih berdiri di tempat masing-masing
termasuk
Pak Iman tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup
mukanya lalu melihat ke arah
Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya
dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang
bolehlah Pak
Imam mulakan sembahyang Jumaat".... Lalu
kedua lelaki tersebut berpaling
dan meninggalkan jemaah....

Macammana?? .. adakah anda rasa lawak dengan
cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah..."
Lawak kan,
dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40
yang betul-betul beriman... "

" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya ...
kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak
kata pun nak bunuh .. tapi generasi sekarang ..
amat lemah .. baru kena ugut terus lari lintang
pukang.. lupa yang dia tak sembahyang Jumaat
lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu
sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat..
tunjuk muka kat orang kampung.. ada tu lagi
dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang
raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada
apa yang
tercatit dsalam al Quran"

"Lawak kan, berapa ramai yang percaya dunia
hanya sementara, akhirat adalah tempat yang
kekal,
tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak kita boleh bersembang dengan boyfriend
atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada
ALLAh alahai..
tak cukup masa.. Dan lebih lawak lagi, bila kita
boleh post banyak thread atau email yang
berunsur lawak
jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa
berat nak berkongsi dan nak hantar artikel yang
berunsur agama

Lawak kan??? Kenapa gelak .. tu kan realiti .. tapi
yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas
baca
benda ni akan sampaikan kat orang lain ... berapa
orang yang akan buka thread ni untuk luangkan
masa
membaca? berapa banyak?

Wallahualam..

*diciplak skali lagi dari blog anas hisyam

mukhayyam pict+ edited!

2 Comments









mampukah..?

0 Comments

Cinta luar biasa..
Cinta seorang Kekasih kepada umatnya..
Hingga pada hembusan nafasnya yang terakhir..
Lidah Rasulullah menuturkan tanpa henti..
Ummati.. ummati.. ummati..

Cinta luar biasa..
Kisah cinta Handzalah..
Meninggalkan isteri di malam pernikahan..
Lantaran menyahut seruan jihad..
Akhirnya syahid di medan perjuangan..

Cinta luar biasa..
Seteguh kasih Khadijah..
Tak pernah jemu memberikan sokongan..
Rela mengorbankan segala kemewahan..
Di saat Rasulullah dan Islam dipinggirkan. .

Cinta luar biasa..
Kisah kesetiaan Abu Bakar..
Kasih seorang sahabat yang tiada tandingan..
Insan yang sentiasa membenarkan. .
Sewaktu kata-kata Rasulullah dipersendakan. .

Cinta luar biasa..
Kisah ketabahan Hajar..
Ditinggalkan di tanah yang gersang bersama Ismail..
Bukti kasih seorang ibu yang berlarian mencari air..
Tatkala mendengar tangisan si anak kecil..

Cinta luar biasa..
Umpama keberanian Ali..
Di malam penghijrahan Nabi..
Menggantikan Rasulullah di tempat tidurnya..
Walaupun jiwa menjadi taruhan..

Cinta luar biasa..
Cinta Asiah, Masyitah dan Sumaiyyah..
Menggadaikan nyawa demi mempertahankan aqidah..
Iman di dada tak sedikit pun goyah..
Kerana keyakinan yang teguh atas segala janjiNya..

Kisah cinta luar biasa..
Insan pilihan yg berada di atas jalanNya..
Betapa tulusnya kasih, teguhnya jiwa..
Redha dan sabar menempuh segala ujian..
Merekalah insan yg memahami erti kemanisan iman..

Mampukah diri ini meraih cinta luar biasa..??

14 Sep 2008

JOm zikir..!

0 Comments

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabk an untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.


Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya


*di ciplak dari tenet



Jadi... jom sesame p'banyakkn zikir2 yang kite tahu di bulan ramadhan yang merupakn penghulu segala bulan....insyaallah..



8 Sep 2008

SANG MURABBI

0 Comments





TENGOK!!!! rugi x tgk..... pastu tempah die punye DVD! spe yang dh pegi aspirasi syabab uh.. klau da ketagih sgt nak sambong... tempah je... x rugi tempah..yg kat atas nie cume treiler aje...

.golongan.manusia.

0 Comments

bismillah~

muttaqin:mmpercayai dgn penuh keyakinan bhw sume yg di bw oleh
Rasulullah itu bnr dn dtg dr Allah..sgale pengetahuan digunekn
utk menguatkn iman di qalbu(b'amal)

kafirin:mengingkari kbnrn agame Islam..xtau ttg keEsaan Allah dn
kerasulan nabi Muhammad..

murtad:kuar dr Islam secare langsung/x langsung!sgale amlnnye akn
gugur dn masuk neraka..

muskrikin:menyekutukn Allah/mempercayai ssuatu itu same ngan Allah..
dn juge yg takut slaen dr Allah..
*takut pd hantu antare syirik kecil*

munafiqin:scare zahernye Islam..tp x pd hati!dye cume pd kate2 shj..
hati dye x same ngan ape yg dye ckp!
*owg munafiq ni lbh hina dr owg kafir yg menindas umat Islam*

fasiqin:kuar dr jln kbnrn dn x peduli sume perintah Allah..owg tu
slesaikn mslh ikut hawa nafsu smate-mate!x b'landaskn Islam..

zalimin:hati dye kejam!xde rase takut kt Allah..t'golong dlm owg kafir!

kte ni tergolong yg mane satu?kbyknnye skang ni ramai yg munafiq!Islam hanye pd kate2..tp x pd hati dye..hrp2 kte x t'masuk dlm golongan tu..na'uzubillah!so,pkir2 la..muhasabah diri..

6 Sep 2008

kenangan bersama~

0 Comments

4 Sep 2008

ukhuwwah=persahabatan..hargailah ia..

0 Comments


3 Sep 2008

Duhai Hati...

0 Comments

Hati..
janganlah kau sibuk mengejar cinta mujahid,
tetapi kejarlah cinta Penciptanya...

Hati..
janganlah kau lekakan aku dengan angan-anganmu,
sedangkan masih terlalu banyak ilmu yg perlu ku raih....

Hati..
sedarkah engkau ujian itu sunnah perjuangan??
tapi kau masih terlau rapuh utk menghadapinya.. kau perlu tabah!!
dan aku tahu, kau tak mampu utk menjadi sebegitu tabah hanya dalam sehari dua..

Duhai hati..
bersabarlah, perjalanan kita masih jauh...
bersabarlah, teruskan doamu, hari itu akan tiba jua..
pabila engkau telah bersedia menghadapinya kelak..

bersabarlah.....


(walaupun post ni x de kena mengena dengan bln Ramadhan...)