27 Apr 2008

Think bout it!

0 Comments


..bismillah..


Assalamu'alaykum!

Melalui gambar ni, ana dah sampaikan message yang ana bagitau. So fikir-fikirlah.

Wisdom atau maksudnye kebolehan untuk mengaplikasikan pengalaman, pengetahuan atau pemahaman terhadap sesuatu perkare. Tapi wisdom nie jugak ade banyak maksud. Tak kirelah maksud yang mane, semuenye berkait antara satu sama lain.

Attitude pulak maksudnye perbuatan, perangai atau sifat. Tu yang ana fahamlah. Kalau salah, tegurlah.

Jadi dekat sini gambar tu mengatakan yang untuk berjaye kite kene mengaplikasikan pengalaman, pengetahuan atau pemahaman terhadap sesuatu perkare dan kite jugak kene ade sikap yang bagus.

Kalau kite ade banyaak sangat pengalaman dan pengetahuan yang juga bermaksud ilmu, tapi kite tak gunekannye sebaik mungkin, ape gune kite ade semue tu, betul tak? TAPI walau pun kite gunekannye dengan baik tapi perangai macam tak berape nak elok pun tak gune. Sebab kite hidup dekat dunie ni bukan hanye pengetahuan kite diuji, tapi kematangan akhlak dan sahsiah diri pun same.

Bile kite berbudi dan berpengetahuan luas, ramai orang akan respect pade kite. Sebab orang tahu kite bukan hanye pandai tapi berbudi.

Jadi jangan ingat kite pandai, otak gelige and sewaktu dengannye, kite boleh buat sesuke hati je. Sombong dengan orang yang lagi rendah tahapnye dari kite, mempermainkan orang yang lemah. Jadi kalau kite semue rase, diri sendiri pandai, ajarlah orang lain. Hormat orang dan orang akan hormat kite. Walaupun mule-mule orang tu tak hormat langsung kat kite.

Lastly, be a better person for a better life. Jadilah orang yang lebih baik dari dulu untuk kehidupan yang lebih sempurna.

InsyaALLAH, kite akan menjadi insan yang lebih baik lepas ni.

Wassalam...

0 suara[²]: