30 Aug 2008

ramadhan: we're waiting!

1 Comments

assalamu'alaykum..




alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillahi kathira.

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu BERTAQWA." (2:183)

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan. Marhaban Ya Ramadhan.
Selamat datang penghulu segala bulan.
Selamat datang bulan mulia yang disucikan Allah.

Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa yang hatinya merasa gembira atas kedatangan bulan Ramadhan, Allah kelak mengharamkan jasadnya dari api neraka." (H.R. Bukhari-Muslim).

Sesungguhnya inilah dia madrasah tarbiyyah terbaik kita. Ramadhan sebenarnya betul-betul mentarbiyyahkan qalb dan mengislahkan diri bagi sesiapa yang menghayatinya.

bagaimana reaksi kita bila menerima hadiah daripada seseorang yang kita cintai?
pastinya sangat gembira, dan hadiah tersebut mesti dihargai sangat2.
Subhanallah, Ramadhan sebenarnya adalah hadiah dari Allah untuk kita.
maka, hargailah bulan mulia ini yang intinya pelbagai manfaat.

Bulan Ramadhan adalah bulan untuk kita menambah pahala.
mengurangkan dosa. mengukuhkan iman. menyemai taqwa. mentarbiyyah qalb. mendidik diri. mengislah peribadi. Subhanallah, indahnya Syahru Ramadhan.

Dan, tak lupa juga, ada satu malam yang selalu ditunggu. satu malam yang para malaikat turun ke bumi. satu malam yang diberkati sehingga terbit fajar. itulah dia Lailatul Qadar. Subhanallah. Alhamdulillah.

carilah Lailatul Qadar yang ianya lebih baik dari seribu bulan. siapa yang tidak bertemu dengannya, sesungguhnya dia sangat rugi. marilah bersama kita tajdid ruh kita dan kuatkan mujahadah kita dalam mencari Lailatul Qadar.

semoga Saum Ramadhan kita akan diterima oleh Allah.
Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa yang berpuasa Ramadan dengan keimanan dan hanya mengharap rida Allah, akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu." (H.R. Muslim).

ikhlaskan Saum kita. banyakkan sedeqah. banyakkan membaca Al-Quran. pendek kata, banyakkan amalan kita dalam bulan ini dan paling penting, pastikan ianya ikhlas. dan pastikan kita terus istiqamah, bukannya berkobar-kobar pada awalnya sahaja.

akhir kata, selamat menyambut Ramadhan Kareem, bulan yang mulia.

wassalam~

1 suara[²]:

Anonymous 31 August 2008 at 14:52

ubah diri sendiri dulu...