3 Sept 2011

Pendekatan Kecemerlangan Akedamik Bijak Belajar

0 Comments



1. Bijak menentukan pendiriran:-

Berapa pun A yang diperolehi ( semua A beberapa Aataupun tiada A dalam SPM saya sendiri yang menentukannya bukan orang lain.

2. Bijak menguasai pelajaran:-

Bagi menguasai sesuatu subjek, saya mesti mengamalkan sepenuhnya strategi S.A.T.U.

3. Bijak menetapkan matlamat peperiksaan:-

Seperti pelajar yang lain, saya perlu ada matlamat SPM yang khusus dan mencabar.

4. Bijak mengurus masa yang terhad:-

Dahulukan atau utamakan aktiviti yang memberi sumbangan terbesar kepada matlamat. Manfaatkan 100 % masa belajar di sekolah dan selepas sekolah.

5. Bijak mempupuk semangat kemenangan:-

Saya mesti sentiasa meyakini bahawa selagi saya berusaha saya tetap berpeluang untuk meraih kejayaan.

6. Bijak bertindak sehinggah berjaya:-

Usaha yang bersungguh- sungguh dan segera secara konsisten ( berterusan ) dari awal yang boleh menjamin kejayaan seseorang pelajar.


Lima perkara yang mesti dibuat tiap- tiap hari.

1. Ibu kunci kejayaan akademik ialah faham, untuk kuasai setiap subjek mesti faham

2. Guna hujung minggu:-
     Hari sabtu:- gunakan untuk ulang kaji semua tajuk yang telah diajar oleh guru 
     seminggu yang lalu
     Hari ahad:- Gunakan untuk buat persedian awal.

3. Bagi memotivasikan diri untuk belajar bersungguh- sungguh mesti ada matlamat
     belajar yang khusus dan mencabar. Maklumat berkenaan mensti dirujuk tiap- tiap
     hari.

4. Put First Thing First,  saya mesti utamakan aktiviti penting ( memberi sumbangan
     terbesar kepada matlamat ) dan hentikan pembazairan masa.

5. Sebelum saya boleh mendapat A salam setiap subjek, saya mesti nampak A dalam
     subjek berkenaan dalam fikiran saya terlebih dahulu.

0 suara[²]: