21 Apr 2009

Sedikit Teguran.

0 Comments

Assalamu'alaykum.

Mesti ramai yang dah baca ShoutMix yang ada dekat sebelah kanan blog nih. Banyak carutan, kutukan yang ada dekat situ. ShoutMix tuh umum. Semua orang boleh guna, semua orang boleh baca.

Jadinya, ana nak tegur sikit. Kalau nak berbicara dekat situ, tolong jaga bahasa. Kalau nak buat teguran, buatlah teguran dengan berhikmah. Ada banyak cara selain membuat kutukan demi kutukan dekat ShoutMix yang disediakan tuh.

Hum, bila kita saling mengutuk antara ahli batch, nampak sangat yang sesama sendiri pun ukhuwwah tidak begitu kuat atau erat. Bila orang lain baca, batch kita sendiri yang mendapat malu. Bukan batch kita je, sekolah pun boleh dapat malu.

Bayangkanlah ada orang luar yang datang blog nih dan tengok serta baca apa yang dituliskan dalam ShoutMix tuh, mesti tanggapan pertamanya, memandang rendah sekolah kita. Nama sekolah dah cantik. Sekolah Menengah ISLAM Hidayah. Tapi bahasa langsung tak melambangkan ciri-ciri Islam.

Kita semua dah diajar dan dibentuk dengan akhlak islamiyah dekat sekolah. Bila dah diajarkan, perlulah diamalkan. Bila mengamalkan, buatlah yang terbaik untuk semua orang.

Hum. Ramai yang mengutuk atas dasar tidak puas hati pada seseorang. Tapi kenapa perlu gunakan ShoutMix yang terlalu umum? Kalau tidak puas hati dengan seseorang yang sejantina, pergi berjumpa depan-depan.

Cakap dengan orang tu apa yang tidak puas hati sangat. Minta orang tu tolong ubahkan perangai dia yang teruk atau apa-apa yang berkaitan. Tapi kalau tak sejantina, mintalah seseorang yang mampu katakan kepada seseorang tu untuk ubahkan perangai yang mungkin teruk.

Mengutuk orang di depan umum cuma akan memalukan diri sendiri. Membiarkan orang lain melihat betapa rendahnya maruah diri kita yang sanggup mengutuk orang lain secara terang-terangan.

Hum. Kesimpulannya, jagalah bahasa. Bahasa yang kita guna melambangkan identiti diri kita sendiri. Mungkin, boleh melambangkan peribadi juga. Jadi, berilah tanggapan yang terbaik kepada orang yang melihat diri kita.

Moga teguran ini diterima dengan hati yang terbuka.

Wassalam.

0 suara[²]: