13 Mar 2008

Pernah dengar?

1 Comments

Jika temanmu mengguris hatimu, tuliskan perbuatannya di atas pasir,
Jika temanmu menggembirakan hatimu, ukirkan perbuatannya di atas batu.
Assalamu'alaykum.

Mesti ramai yang dah pernah dengarkan?

Masa mabit banat form 1 dan form 2, akak-akak batch9 ade menghadiahkan banat kate-kate mutiara. Ade antarenye macam yang kat atas tuh.

Kemudian kak Wani pun bercerite mengenai kate-kate diatas.

Begini ceritenye:

Ade dua orang sahabat nih. Namenye Aria dengan Isyna. Suatu hari ketika dua sahabat ini berjalan-jalan di tepi pantai, Aria terbuat Isyna kecil hati. Ade perselisihan faham antare kedue sahabat ni. Kemudian Isyna menulis sesuatu di atas pasir yang dipijaknye. Die menulis;

"Ya ALLAH sesungguhnye Aria, sahabatku dah membuatkan hatiku kecewa."

Kemudian Aria dengan Isyna berbaik semula. Mereka meneruskan perjalanan mereka. Dalam mereka berjalan-jalan di tepi pantai, Aria terjumpa sejenis kerang yang sangat cantik rupenye. Aria menghadiahkan kerang itu kepada Isyna kerana Aria tahu Isyna suke barangan cantik seperti kerang yang berwarne-warni. Kemudian Isyna mengambil sebiji batu dan mengukir sesuatu di atas batu yang besar. Die mengukir;

"Ya ALLAH sesungguhnye Aria, sahabatku telah menggembirakan hatiku."

Aria bingung tengok ape yang Isyna buat. Die tanye pade Isyna.

"Wahai sahabatku, Isyna, mengape ketike aku mengecewakan hatimu kau tuliskan
diatas pasir manakale ketike aku menggembirekan hatimu kau ukirnya di atas batu
yang keras seperti kerikil itu?"

Isyna tersenyum dan menjawab;

"Wahai sahabatku, Aria, jika aku menulis perbuatanmu yang baik tadi diatas pasir
tentunye ia tidak akan bertahan lame dan hilang dek ombak yang memukul. Jika
ia hilang bagaimana aku ingin mengenangnye? dan Jika aku menulis perbuatanmu
yang mengecilkan hatiku di atas batu dan ianya kekal di situ, bagaimana aku ingin
melupakan sengketa itu?"

--+--+--+--+--+--+--+--+--

Ana pernah dengar seorang teman berkate,

"Kalau marah sangat pade seseorang, tak kire dengan sebab apa, tuliskan namanya di atas pasir. Tunggu hingga angin tiupkan nama tu sehingga hilang. Bila nama yang ditulis di atas pasir itu hilang, kemarahan yang ada juga akan hilang ditiupkan bersama pasir itu."

"La taghdhob! Jangan marah bagimu syurga..."

--+--+--+--+--+--+--+--+--

Pentingnye persahabatan dalam kehidupan. Pentingnye mengawal kemarahan dalam persahabatan dan pergaulan. Pentingnye adab dalam setiap perkare.

Wassalam...

.mari.kita.alunkan.satu.suare.
.bersama.berganding.bahu.martabatkan.islam.di.mata.dunia.

1 suara[²]:

-c.e.m.a.'- 25 March 2008 at 18:27

i lurv dis stori2.meanin' die bsar!!!