27 Jun 2008

Cinta Sejati (2)

7 Comments


Ade yang anggap, cinta tu adlh perasaan ingin bersama. Pergi makan pergi kelas sama2, jalan sama2 dan kalau boleh nak tengok muka kekasih lama-lama. Macam "bestlah"! Tapi sejauh manekah keinginan kite dapat memenuhi keinginan itu? Ape pula penilaian mengenai norma2 hidup? Ape pula kate agame? Ha...., bab ini perlu diambil berat sikit.!

Cinta x semestinya dgn kekasih sahaje. Ia cume sebuah skop yg kecil. Perasaan cinta perlu diperluaskan kpd tuhan, nabi,ibubapa,guru dan sebagainya. Apabila kita sedar jenis2 cinta ini, baru kite faham bahawe cinta adalah lebih luas lagi.

Ape kite buat kalau cintakan tuhan? Patuhi perintahnya dan jauhi laranganNya kan?. Begitu juga dgn bukti kite cintakan nabi,ibubapa dan guru. Pasti kite akan penuhi harapan baik mereka dan selalu fikirkan yg terbaik bagi mereka. Begitu jugak apabila kite cintakan seseorang seperti awek ataupon boyfriend. Pasti kite akan melakukan perkara2 yg masok akal dan menyelesaikan diri sendiri serta diri orang yang dicintai.

Patutkah kite menyekse dia? 'pow' duit dia sampai dia papa kedana. Merajuk yg tak rela dipujuk sehingga sanggup clash. Ataupon kite tackle orang lain ramai2 bagi jadi spare part? Ada juga yg mengawal dan mengongkong awek atau boyfriend sehinggakan dia tak dapat nak buat ape2? Sehinggakan dia tidak ade kebebasan, bahkan sehinggakan diri sendiri rosak dan jadi tidak betol?

Apabila kite mencintai seseorang, pasti hubungan itu ingin kita jadikan positif. Mintalah suapaya kekasih kita menjadi orang baik-baik dan fikirkan segala kemungkinan yg baik. Saling memahami dan bertolak ansur mengenai hak-hak bersame. Setiap orang ade hak masing2. Kalau gaduh sikit2 itu biasalah. Kite mungkin timbulkan perselisihan faham dan pastikan ia tidak bertukar kepada saling membenci.

Tapi pelikkan? Kenape cara kita mencintai tuhan,nabi,ibubapa,pemimpin dan guru tak sama dengan cara kite cintakan kekasih kite ha? Memang macam tu ataupon kite yg salah faham? Pastinya ade sebabnye kan?

Kita selalu rosak kerana cinta kepada kekasih. Tetapi jarang rosak krn cinta kpd pihak lain. Sebenarnye kita tahu maksud cinta, cuma kita selalu lupa dan khayal sehinggakn keasyikkan menutup rasional kita.

Kalau begitu, mari kita ingat semula. Bagaimana cara ataupon persepsi kite mencintai orang di sekelilling kita. Seterusnya kita dapat gunakan bagi mencintai awek ataupon boyfriend. Cinta itu baik dan memberikan kita yang terbaik. Hasilnya jugak pasti positif dan kita akan akan dapat merasakan keindahan dunia ini. Bahkan, cinta dapat memberi kite kekuatan dan dorongan supaya berjaya di dunia dan akhirat. World, world jugak.... Akhirat jangan lupe!!!!

7 suara[²]:

mursyid 27 June 2008 at 20:40

waa... baru lgi la..... aik.. mne cbox..?

muhaimin 27 June 2008 at 21:05

erk..? hahahha.. jgn jdi Cm.. kl0 nk ckp psl mender2 cmmnie.. ana nk tnye nta.. knpe nta cm..? nk tunj0k kt cper... tpi bg0ws r nta cte psl nie.. tpi kte ubah sme2 .. jgn org len usha nk ubah.. nta mker mnjdi2.. yg ana tgk gmbar nta kt klas nta uh.. pkai sweater N p0sing cmmner ntah.. dh lar ppe r.. mjulah batch13 utk sk0la..

Anonymous 1 July 2008 at 20:13

POsiNG Mcm SharlInie..rupenye..die menyamar...nhhauahuahnguahaha..*akahakakaka

*zul ketawa..

Anonymous 8 July 2008 at 02:44

ceh ape gnenye post tp diri sendiri x sedar..
x hayati langsong ape yg d tulis..
useless!

hihi 9 July 2008 at 09:53

xkesa ar die hayati ke tak, yang penting die bagi peringatan. xsemestinye kalau nak nasihat org lain, diri sendiri kene baik. kalau gitu, xde sapela bole nasihat coz xde manusie sempurna. tp, kne cube ubah diri gak! jgn dari kecik sampai besa same je~

Anonymous 9 July 2008 at 12:33

urmm. argh.. t'rse seyh bce post nih.. lg2 part yg spare part uh.. ~akn ku ubh diri~ [insaf2..]

Anonymous 30 October 2008 at 18:10

bknnye penulis ni ngan nash***? aik, mne cbox?