19 Aug 2008

Erm...

0 Comments

Assalamu'alaykum!

Ana terfikir, Batch13 nie, tak banyak sangat aktiviti,kan? So ana cadangkan kita buat satu pertandingan. Kan pernah ade sekali tu buat undian nak buat ape untuk Batch13 ni. So bende tu mestilah ade design atau logo. Jadi, nie kirenye macam Pertandingan Buat Logo untuk Batch13. Logo² yang dah siap direka, bolehlah tayang dekat blog nie. Bagi yang bukan author, boleh mintak mane² author tolong letakkan.

Lepas tu, pelawat dan pembaca blog nie boleh la undi dengan gune ruang komen. Logo dengan undian tertinggi nanti, bolehlah digunakan untuk buat ape yang nak dibuat tuh. Ape² pun, ni cadangan je. Kalau setuju, boleh teruskan. Ana tahu, ramai yang kreatif dalam bab² designing nih. Jadi kalau disalurkan ke-kreatif-an tuh ke arah yang baik kan bagus.

Lagi satu, dengan macam ni, semue orang ade peluang untuk mencurahkan idea. Tak adelah sorang je yang buat dan ade orang tak puas hati. Orang pun takkan gaduh pasal logo mane yang terpilih sebab ini berdasarkan undian tertinggi.

Sekian.

Wassalam.

^Tahniah Blog Batch13! Dah maju ye. 102 posts dah.^

18 Aug 2008

CINTA???

0 Comments

Satu perkara yang disukai oleh setiap lapisan masyarakat terutamanya remaja. Ada apa dengan cinta? Apa itu cinta?. Soalan yang sering diajukan oleh sesiapa sahaja yang nak tahu tentang cinta. Ana bukanlah pakar dalam bab cinta tapi tetap nak cuba berkongsi ilmu yang sedikit ini dengan para pembaca.

Cinta? satu anugerah daripada Allah kepada manusia. Andai cinta itu perkara yang kurang, elok Allah tidak akan campakkan ke dalam hati-hati setiap manusia perasaan ini kerana setiap nikmat yang kita dapat di atas muka bumi ini atas cinta Allah dan Hanya DIA yang maha mengetahui. Kepada yang sudah terlanjur bercinta diingatkan supaya menjauhi perkara yang dilarang oleh Allah.

Kalaulah seseorang itu mengatakan bahawa dia bercinta berlandaskan hukum Allah tapi sering melanggar perintah-NYA maka cinta ini jatuh ke tingkat yang kedua kerana bercinta tidak bertujuankan Allah bahkan boleh jadi jatuh ke tingkat cinta bahimiah. Nak mengenal orang yang bercinta tujuannya Allah atau bukan, lihat sahaja perlakuannya seharian sama ada dia memenuhi tuntutannya kepada Allah atau dia mendahului cintanya terlebih dahulu. Contohnya Ali mempunyai seorang kekasih dan suatu ketika azan dilaungkan dan kekasihnya mengajak dia keluar makan. Seandainya Ali memilih untuk solat dan menolak ajakan kekasihnya kerana merupakan satu perbuatan dosa maka beruntunglah dia dan jika sebaliknya maka akan tahu cintanya kerana apa. Oleh sebab itu jika benar cintanya bertujuankan Allah maka tidak akan sanggup melakukan perbuatan yang melanggar syariat Allah.

Kualiti sesebuah cinta itu berdasarkan hatinya kerana akhlaknya yang diluar mencerminkan yang di dalam. Jika baik di dalam maka baiklah yang diluar.

Bagi yang belum pernah bercinta berlainan jantina diharapkan dapat mengalihkan rasa cinta yang sedang membara itu kepada perkara yang lebih aula contohnya mencintai orang yang sering berdamping dengan kita dan yang menjaga kita semenjak kecil lagi,mencintai pelajaran dan buku. Jikalau tidak mampu membendung rasa cinta yan terlampau kuat mengadulah kepada Allah supaya jodohkan kita dengan orang kita cintai. Ini adalah sebaik-baik perkara kerana dapat menjauhi perbuatan2 yang tidak diingini daripada berlaku.

Teringat ana pada kata-kata seorang penulis 'tak payah bersentuhan tangan kerana sudah bersentuhan hati, tak payah berbalas kerlingan mata kerana mereka sudah pun berbalas-balas doa'.

Keputusan terletak ditangan kita sama ada mahu merebut CINTA (Allah) atau cinta. Tepuk dada tanya iman dan natijahnya iman akan pilih CINTA.

Cinta itu ibarat hadiah, adakah hadiah lebih patut dicintai daripada pemberi hadiah.....
Jangan ikut pandangan mata kerana selalu menipu.
Jangan ikut pandangan akal kerana selalu tersalah
Jangan ikut pandangan nafsu kerana selalu melulu
Tapi ikutlah pandangan hati kerana selalu tepat andai hati itu bersih.

*diambil dr http://saifulmahabbah.blogspot.com/

post ke-100

0 Comments

assalamualaykum..

dah post yang ke-100 rupenyer... kejap jerk kan.. haha.
moge-moge blog ini akan bertambah maju!

wassalam

15 Aug 2008

Huhu! Lega~

0 Comments

Assalamu'alaykum.

Sepanjang 5 hari yang lalu...

"Argh!! Tak bace lagi!!"

"Hello? Salam, esok masuk ape ye perikse?"

"***, anti dah bace buku?"

"*** nie maksudnye ape?"

"*** bile ye? Lepas tahun *** ke sebelum?"

"Jom buat kuiz!"

...dan macam-macam lagi.

************************************

Hari ini...

"Merdeka! Merdeka!"

"Oo! Ujian dah habis!"

"Lepas nie cuti!!"

"***, cuti ni pergi mane?"

"Jom kemas kelas!"

"Jom jalan-jalan!"

...dan bermacam ragam, reaksi, gelagat, perangai yang muncul.

***********************************

Ujian dah habis. Cuti dah bermula. Semua rasa bahagia. Tapi puasa dan sekolah dan keputusan menanti lepas naik cuti. Bersedialah. =D.

Ana tahu, mesti ramai yang lega dah habis ujian. Masa untuk memerah otak dah berakhir. Masa cuti, masa yang paling sesuai untuk lepaskan tekanan ujian. Tapi dalam bercuti, jangan terlupa masa nak naik sekolah. Tapi ana tak nak spoil-kan mood bercuti, jadi selamat bercuti!

Wassalam..

10 Aug 2008

Ujian

8 Comments

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum.


Meja dah susun. Kertas soalan dah siap. Folio dah hantar [ye ke?]. Buku dah bukak. Bace? Dah.

Esok Ujian.

Maybe bg sesetengah orang, ujian ni satu dugaan yang maha berat, maybe bg sesetengah orang, rilek je, tapi still, semua org akan lalui UB2 ni.

Ana suke berpendapat yg ujian bulanan ni just nak kejutkan kite, nak sedarkan yg kte belum btul2 mahir subjek2 tertentu. and lepas dpt result, perbaiki utk ps2.

tapi tu pendapat ana.

Maybe ade yg xsedar lagi esok ujian [ehem]. tapi maybe jugak ade yg stress sgt.

Jangan terlalu stress. Tak dapat fokus nak ulangkaji. Ni baru UB, belom lagi PMR.

Be happy, ulangkaji relax2 je..jgn terlalu pakse diri.. Doa' byk2.

Good Luck!

p/s: jgn tlalu asyik sambut birthday!

6 Aug 2008

syaaban datang..

1 Comments

bismillahirrahmanirrahim.



assalamu'alaykum buat semua yang membaca.



macam yg semua org tahu, skarang ni kite berada dlm bulan..ape?

ogos? bukan..

Syaaban? pandai pun!



bila Syaaban, selalunya, mesti sinonim dengan apa? yes, Ramadhan!



jadi, dalam kita sibuk dengan kehidupan seharian,

nak ujian nie,

sibuk buat nota lagi,

dan macam2 yang menuntut diselesaikan,

jangan pernah kita lupakan Syaaban yang datang,

apalagi Ramadhan! takut dia kecil hati nanti,,



dalam bulan syaaban, banyak sangat amalan yg boleh dibuat.

contohnya?



banyakkan puasa sunat.

zikir dan do'a.

taubat dan istighfar.

dan macam2 lagi kita boleh buat.



paling penting, puasa sunat! sebab kita xpasti sama ada kita akan dapat berjumpa Ramadhan yang dah nak datang ni atau tidak.

xde sape yg boleh jamin dia akan terus hidup minggu depan.

jadi, disebabkan kita tak mahu ketinggalan merasai kehangatan bulan Ramadhan,

marilah kita raikan Syaaban ini dengan puasa dan amalan sunat

supaya kehadiran Ramadhan itu lebih bermakna.



kesimpulan?

hargailah bulan Syaaban. kenapa? kerana bulan Syaaban itu kan dinamakan bulan Rasulullah.

sebagai tanda cinta kita pada Rasulullah, marilah sama-sama kita raikan kehadiran bulan baginda ini!



sekian sahaja,

segala yang silap harap ditegur dan dimaafi.

ini cumalah suatu perkongsian dari diri yang dhaif serba serbinya.



assalamu'alaykum..

4 Aug 2008

ada apa dengan mukhayyam...

4 Comments

assalamualaikum...

alhamdulillah...semua b13 smih dah selamat bermukhayyam di Hutan Lipur Panti...
walaupun pd mulanyer rmi yg tak puas hati,rase terpinggir..tak nak pergi dan mcm2 lg..tp akhirnye...dpt jgak dilakukan mukhayyam kali ini..
Sebenarnyer,ana merupakan slh seorang warga b13 banat,yg x nak pergi atas dasar perancangan yang tidak memuaskan...tp ana pergi jgak hasil dr sokongan teman2..
Selepas blk..br ana terpike ader hikmahnyer....
Mase mukhayyam...ana dpt rsekan sesuatu yg x pernah ana rasekan pd mne2 mukhayyam sbelom nie tp tahun 2008 tingkatan 2..membrikan ana pengalamn yg sgt manis....
ana dpt rasekan satu ukhuwwah yg amat erat antara banat..walupun berlainan kumpulan...
Bukan untuk memuji tp ana dpt rsekan sgt2..
Kat sini ana ucapakn terima kaseh pd kwn2 ana yg sanggup membantu dan memberikan sokongan...x perlu la ana sebutkan nama...
Ana yakin,bukan ana seorang sahaja dpt merasakan ukhuwwah yg amat erat..
tp semua g13...
Terlalu bnyk pengalaman br yg kiter semua boleh dpt dr mukhayyam kali nie...

-najihah-

.zahratuljannah.

3 Aug 2008

Alhamdulillah...

8 Comments

Assalamu'alaykum..

Hari ni ana nak tulis pasal mukhayyam form 2 yang baru je habis. Alhamdulillah. Majoritinye berjaye mengharungi mukhayyam 3 hari 2 malam. Ana akan ceritekan serba ringkas untuk yang tak pergi mukhayyam sebab sekarang ana belum ade kerajinan nak tulis panjang².

Jumaat, 1 Ogos 2008

Malam pertame dekat campside, dah ade night walk. Ramai yang nervous, takut and macam² perasaan yang bercampur. Tapi semue kumpulan okey. Lepas night walk [banat], ade sesi LDK bersame Ustaz Iswan dan Ustazah Suhailah.

Sabtu, 2 Ogos 2008

Sebelum waktu perhimpunan, semue orang didenda. Denda pertame, dan satu²nye denda yang paling teruk untuk banat. Pagi² banat ade riadhah, buat BASED, buat latihan ikatan. Banin ade obstacle, buat BASED, buat latihan ikatan. Lepas latihan ikatan, ade jungle tracking. Banat jalan dulu, kemudian banin. Malam ade Malam Kebudayaan dan LDK ala KBM bersame Ustaz Iswan. Sebelum Malam Kebudayaan, semue kumpulan diminta buat roti lilit. [Sedap tapi hitam... :D]

Ahad, 3 Ogos 2008

Pagi² sebelum buat aktiviti lain, mesti ade perhimpunan. [Alhamdulillah kali ni, tak kena denda!] Lepas tu, ade latihan kawad. Lepas latihan, kena masak untuk sarapan, lauk tengah hari, pertandingan masakan. Sambil masak, pangkalan kena robohkan. Lepas tu, diberi mase lagi untuk berlatih kawad. Habis mase berlatih, terus ade pertandingan kawad. Banat punye, oklah semue. Kemudian, ade demo daripade fasilitator banat care² kawad yang betul dan ade gotong-royong. Kemudian, main game BOM!! antare banat dan banat, banin dan banin. Top 3 banat lawan dengan Top 2 banin dan kumpulan fesi banin. Lastnye, banat menang! Akhir sekali, majlis penutup dan penyampaian hadiah. Kump. 3 banin dan kump. 4 banat jadi kump. terbaik. Kadet perempuan terbaik, Wani, kump. 4. Kadet lelaki terbaik, Yaqin, kump. 3.


Itu je yang dapat ana ringkaskan daripade mukhayyam kali ni. Kalau nak tahu cerite yang panjaaaaaaang, kena pergi tanye sendiri pade orang yang terlibat dengan mukhayyam ting. 2.

Wassalam..