29 Jun 2008

.::sampaikanlah walupun satu ayat::.

0 Comments

27 Jun 2008

Cinta Sejati (2)

7 Comments


Ade yang anggap, cinta tu adlh perasaan ingin bersama. Pergi makan pergi kelas sama2, jalan sama2 dan kalau boleh nak tengok muka kekasih lama-lama. Macam "bestlah"! Tapi sejauh manekah keinginan kite dapat memenuhi keinginan itu? Ape pula penilaian mengenai norma2 hidup? Ape pula kate agame? Ha...., bab ini perlu diambil berat sikit.!

Cinta x semestinya dgn kekasih sahaje. Ia cume sebuah skop yg kecil. Perasaan cinta perlu diperluaskan kpd tuhan, nabi,ibubapa,guru dan sebagainya. Apabila kita sedar jenis2 cinta ini, baru kite faham bahawe cinta adalah lebih luas lagi.

Ape kite buat kalau cintakan tuhan? Patuhi perintahnya dan jauhi laranganNya kan?. Begitu juga dgn bukti kite cintakan nabi,ibubapa dan guru. Pasti kite akan penuhi harapan baik mereka dan selalu fikirkan yg terbaik bagi mereka. Begitu jugak apabila kite cintakan seseorang seperti awek ataupon boyfriend. Pasti kite akan melakukan perkara2 yg masok akal dan menyelesaikan diri sendiri serta diri orang yang dicintai.

Patutkah kite menyekse dia? 'pow' duit dia sampai dia papa kedana. Merajuk yg tak rela dipujuk sehingga sanggup clash. Ataupon kite tackle orang lain ramai2 bagi jadi spare part? Ada juga yg mengawal dan mengongkong awek atau boyfriend sehinggakan dia tak dapat nak buat ape2? Sehinggakan dia tidak ade kebebasan, bahkan sehinggakan diri sendiri rosak dan jadi tidak betol?

Apabila kite mencintai seseorang, pasti hubungan itu ingin kita jadikan positif. Mintalah suapaya kekasih kita menjadi orang baik-baik dan fikirkan segala kemungkinan yg baik. Saling memahami dan bertolak ansur mengenai hak-hak bersame. Setiap orang ade hak masing2. Kalau gaduh sikit2 itu biasalah. Kite mungkin timbulkan perselisihan faham dan pastikan ia tidak bertukar kepada saling membenci.

Tapi pelikkan? Kenape cara kita mencintai tuhan,nabi,ibubapa,pemimpin dan guru tak sama dengan cara kite cintakan kekasih kite ha? Memang macam tu ataupon kite yg salah faham? Pastinya ade sebabnye kan?

Kita selalu rosak kerana cinta kepada kekasih. Tetapi jarang rosak krn cinta kpd pihak lain. Sebenarnye kita tahu maksud cinta, cuma kita selalu lupa dan khayal sehinggakn keasyikkan menutup rasional kita.

Kalau begitu, mari kita ingat semula. Bagaimana cara ataupon persepsi kite mencintai orang di sekelilling kita. Seterusnya kita dapat gunakan bagi mencintai awek ataupon boyfriend. Cinta itu baik dan memberikan kita yang terbaik. Hasilnya jugak pasti positif dan kita akan akan dapat merasakan keindahan dunia ini. Bahkan, cinta dapat memberi kite kekuatan dan dorongan supaya berjaya di dunia dan akhirat. World, world jugak.... Akhirat jangan lupe!!!!

25 Jun 2008

jalinan mesra.

0 Comments

assalamu'alaykum buat semua!

ehm,

seperti yg diketahui sume orang, pada hari jumaat ini, akan diadakan jalinan mesra bagi pelajar tingkatan 1, 2 dan 4. butiran lanjut adalah seperti berikut:

HARI JALINAN MESRA SMIH 2008
tarikh: 27 JUN 2008 [JUMAAT]
masa: 2.30-4.00 ptg
tempat: BANGUNAN AL-QURTUBI [bgnn ting 2 dan 4]
tujuan jalinan mesra ni seperti biasa, untuk serahkan report card anak2 kepade ibu bape masing2, dan lepas tu mereka akan berbincang serba sedikit pasal prestasi pelajaran anak2.
jadi, mintalah ibu bapa masing2 datang ya? sebab program kita ni pun diadakan untuk kita. jadi, ramai2lah beri sokongan dengan meminta ibu bapa masing2 untuk menghadirkan diri walaupun sekejap.
baiklah, sekian saja entry pada kali ini. bukan nak tulis apa2 sangat, sekadar nak memenuhkan sedikit blog batch ini supaya bergerak lebih aktif!
*maaf kalau ada apa2 informasi yang salah kerana informasi di atas adalah berdasarkan surat rasmi smih*
-sedikit pesanan-
ihfaziLlah yahfazkaLlah!
*jagalah (hak2) Allah nescaya Allah akan menjagamu!*
salam mujahadah buat semua!
wassalam~ =)

13 Jun 2008

"Keputusanku?"

0 Comments

..bismillah..
Assalamu'alaykum..

Sekarang ni musim dapat keputusan peperiksaan. Mesti ramai yang dah dapat kebanyakan keputusan peperiksaan, kan? Ana dengar ramai yang kate, "PS1 nie keputusan ana menurun;" atau " PS1 nie markah ana teruk²;". Tapi macam mane pun keputusan kite, tulah ape yang kite dah usehekan.

Kite mampu berusehe, berdoa dan bertawakal. Berusehe sebelum perekse, berdoa ketika dan selepas perekse, bertawakal selepas perekse. Selepas berusehe [atau kalau tak usehe pun], markah yang kite dapat menunjukkan kesungguhan kite.

Kalau okey dan bagus, alhamdulillah. Kalau teruk atau menurun, bersabar dan bersyukur SEKURANG²nya, masih ade markah untuk kite. Kalau ade rase ke-tidakpuashati-an, tujukanlah perasaan tu pade diri sendiri. Yang kurang memuaskan tu, kite jadikan teladan supaye akan datang keputusan bertambah baik sentiase.

Keputusan ana pun tak delah okey sangat, tapi ana sendiri tak puas hati dengan diri sendiri. Buat ape nak salahkan orang lain kalau keputusan kite tidak memuaskan?! Kite semue ade akal untuk berfikir. Kalau nak yang terbaik, HARUS berusehe dengan care yang terbaik untuk diri kite.

Bukan hanye duduk dan jawab perekse. Orang sepandai mane pun, mesti ade usehenye untuk berjaye dalam hidup atau peperiksaan. Sesikit mane pun usehe, mesti ade hasilnye.

Akhirnye, kite semue kene bersabar bile dapat result yang tak berape nak memuaskan. Setiap kesalahan berpunca dengan satu kesilapan. Kesilapan kecil boleh membuatkan kerugian besar.

Kesimpulannye, bersabar selalu + bersyukur jugak! And, sentiase beringat pasal kesilapan kecil supaye tak berlaku kerugian besar atau kite akan MENYESAL!

Wassalam...

3 Jun 2008

Jasamu tetap dikenang.::us hafiz::.

0 Comments




29 May 2008

cuti dan masa~

0 Comments

assalamu'alaykum..

cuti dan masa~
ape bendanya tu ya?

oklah,
seperti yang semua dah tahu tanpa perlu diberitahu,
kita semua sedang bercuti selama dua minggu!
tapi sekarang, cuma tinggal lebih kurang 10 hari.

nampak macam lama lagi,
tapi sebenarnya,
sekejap je tu!
pejam celik, dah habis cuti.
mula bersekolah balik.

jadi, ana cuma nak pesan pada semua warga batch 13,
atau sesiapa je yang terbaca entri ini,
manfaatkanlah cuti ini sebaiknya.

macam-macam yang kita boleh buat.
tolong mak ayah,
belajar benda baru.
jangan sempitkan pemikiran ye!
belajar benda baru bukan semestinya dengan buku.
mungkin boleh belajar memasak
belajar baiki..erm..baiki komputer..
atau apa-apa sahajalah!
pokoknya, BELAJAR!

atau mungkin juga boleh ulangkaji pelajaran.
yelah, walaupun periksa dah habis,
tak bermakna buku terus ditutup atau dicampak.
cuba buka balik buku-buku form1 yang dah dilupakan tu.

kita boleh juga mantapkan hafazan.
semua orang mesti ada ayat-ayat yang telah dihafaz tapi terlupa.
bukan hanya pelajar tahfiz.
pelajar lain pun turut menghafaz juga kan?
jadi, mantapkanlah hafazan kita tu.

pendek kata,
gunakan masa cuti ini sebaiknya.
kita semua dah 14 tahun.
erm..mungkin ada yang belum.
tapi kita semua tetap dah besar.
kenalah pandai2 uruskan masa.
jangan bila dah habis cuti baru menyesal sebab buang masa!
kalau menghadap komputer pun, cubalah cari informasi baru.
sekarang ni semuanya di hujung jari.
tinggal kita je yang memilih.

sekian,
wassalam~ =)

*juga peringatan buat diri sendiri*

24 May 2008

2 Comments


assalamualaikum..

Semua pembaca2 blog ini.. jangan risau .. sebab perkara ini Tidak akan terjadi walaupun sesekali..

OK..

wassalam..

CINTA SEJATI

2 Comments

CINTA SEJATI

Ini ada sedikit perkara yang ana nakkongsi bersama-sama dgn sesaper sahaja yang baca post nih. Cerita nih ana copy dari buku yang ana beli waktuh ada pameran kat sekolah ari tuh…nama buku tuh "CHIT CHAT REMAJA MENGENAI SAYANGI DIRI". Tapi ana Cuma nak amik salah satu bab jewk dalam buku ntuk kali nih.. Bab nih cerita pasal CINTA SEJATI. Cerita nih bermula macam nih…( ni rinkaskan..malas nak tulis..bkn malas tapi byk lgi tanggungjawab kpd allah yang lebih prioriti ang perlu ana lakukan)

Ada banyak maksud mengenai cinta. Setakat ini apa yang kita faham mengenai cinta? 'frust menonggeng'? Pergi dating tiap-tiap hari? Tackle awek? Jalan pegang-pegang tangan ? ataupun memiliki seseorang yangorang lain tak boleh kacau? Rasa hidup macam dah kahwin? Bukanlah! Itu semua mungkin praktik ataupun cara tersendiri kita menghadapi cinta. Sebenarnya tak semestinya macam tuh.

Ada orang kata , cinta itu pengorbanan. Sanggup kita berkorban demi seseorang? Korban duit, komitmen, tanggungjawab, masa dan segalanya. Kalau begitu , kita perlu kenal pasti terlebih dahulu apa kesediaan kita pada cinta.

Sampai disini saj.. kita ikuti sambungan nanti.. cuti masih panjang..

wassalam..