11 Oct 2008

tahon depan!

0 Comments



8 Oct 2008

Malam Al-Qassam

0 Comments









RM 1: Luar dewan




RM 2: Pelajar (Darjah 1-Form 5)



RM 7: Ibu Bapa/ Orang Awam (Kerusi Depan)

DAPATKAN TIKET ANDA SEKARANG!!!

Daeng Ahmad Luqman

Wazien Hishamuddin

Nurul Ain Azman

Fathimah Azzahra'

P/S: Sesiapa yang nak tengok Ayat2 Cinta lepas ni pinjam CD/DVD jela takpun tgk kat You Tube. Hehe..

Setara?

0 Comments

bismillah.
assalamualaikum w.b.t
8 Oktober 2008/8 Syawal 1429

F3 tengah countdown PMR and F5 tengah countdown SPM.
Tapi kita?
Kita dah nak cuti lagi..kan?
Huhu..

Kalau ade yang tak sedar lagi, PS2 tinggal 2 Minggu++ lagi.
Kalau takde ape2 halangan, insya-Allah, setara.
[setare = soalan PPD, markah hantar PPD]
sebenarnye, f2 kene setare sebab nak streaming kelas tahun depan.
[streaming = kelas ikut tahap]
and kalau xtau lagi, stare punye soalan maksudnye masuk semua F1 n F2.

so, PS2 xleh nak study relax2 n sambil lewa.

Keputusan PS2:
-akan hantar kat PPD, so, nama sekolah terlibat.
-tentukan kelas tahun depan
[ikut peratus subjek PMR shj]

so, start study cpat..
kalau tak, nanti menyesal..
pernah seorang hambe Allah yang slalu dapat straight A's dapat 3/9 A je dalam setare.
and kalau takde buku f1, pinjamlah skrg. sbb diorang pun nak ulgkaji minggu dpan.

wassalam.




30 Sept 2008

Selamat Hari Raya!

0 Comments

Assalamu'alaykum!!

Ana nak ucapkan selamat hari raya kepada semua warga Batch13. Bersempena dengan Eidul Fitri yang mulia nie, jomla kita saling bermaaf-maafan atas kesilapan dan kesalahan kita!!

Ana nak nak mintak maaf kalau ade tersalah ape-ape dekat sesiape, bile-bile pun ana buat, dekat mane-mane pun kesalahan tuh terjadi. Macam mane pun kesalahan tuh terjadi, sedar ker tak sedar ke, ana nak mintak maaf.

Manusia biase tak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Sebab tulah, kite kene sentiasa mintak maaf terutamanya pada Hari Raya nie. Tapi walaupun bukan hari raya, kite kene jugak sentiasa mintak maaf.

Jom forgive and forget.
Let's bygones be bygones...

Wassalam...

28 Sept 2008

Aidilfitri. Bagaimana cara menyambut?

0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
28 Ramadhan 1429/28 September 2008

Assalamualaikum w.b.t

Aidilfitri menurut Rasulullah s.a.w

"Sesungguhnya Allah swt telah mengurniakan 2 hari yang mempunyai kebaikan di dalamnya, iaitu hari Eidul-Fitr dan hari Eidul-Adha." [Riwayat Abu Daud]

&

"Setiap kaum ada perayaan, dan ini adalah perayaan kita" [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Maksudnya Rasulullah mengatakan yang Aidilfitri ialah hari yang patut dirayakan. Konsep Hari Raya Aidilfitri jelas adalah sambutan keagamaan dan ibadah sebenarnya.

Aidilfitri menurut sebahagian "orang kita"

"Hari bila kita dah berjaya menahan lapar dan dahaga sepanjang bulan puasa"

Hmm..pendapat seorang saudara seIslam pula..

Aidilfitri disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna. Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang Ramadan, malah kejayaan menghalang diri daripada melakukan perkara dilarang, iaitu jika dilakukan akan terbatal puasanya. Lantaran itu Allah menganugerahkan satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.

Nampak beza? Jadi cara yang terbaik untuk sambut aidilfitri ialah

*
mulakanlah malamnya dengan aktiviti ibadat
*
memperbanyakkan solat sunat, bertasbih, bertakbir dan bertahmid sebagai tanda kesyukuran

kerana Rasulullah pernah bersabda:


"Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari kiamat."

boleh juga

*berziarah
*bermaaf-maafan
kerana walaupun tidak dituntut, tetapi tidak melanggar syariat dan mendatangkan kebaikan.

Wallahua'lam

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429/2008!





15 Sept 2008

lawakKah??

1 Comments

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi

Maha Pengasih... Bayangkan benda ini berlaku
pada anda .....
Suatu hari pada masa Sembahyang Jumaat yang
di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...
tiba-tiba masuk dua orang lelaki Yang menutupi
seluruh tubuhnya dengan pakaian serba hitam..
tak nampak apa cuma dua biji mata and
membawa mesin gun ... lalu salah seorang lelaki
tu bertempik
"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila
berdiri di tempat kamu", Selepas mendengar
amaran lelaki
itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah
itu untuk menyelamatkan diri .... daripada jumlah
yang 1,000
tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja
yang masih berdiri di tempat masing-masing
termasuk
Pak Iman tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup
mukanya lalu melihat ke arah
Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya
dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang
bolehlah Pak
Imam mulakan sembahyang Jumaat".... Lalu
kedua lelaki tersebut berpaling
dan meninggalkan jemaah....

Macammana?? .. adakah anda rasa lawak dengan
cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah..."
Lawak kan,
dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40
yang betul-betul beriman... "

" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah
lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya ...
kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak
kata pun nak bunuh .. tapi generasi sekarang ..
amat lemah .. baru kena ugut terus lari lintang
pukang.. lupa yang dia tak sembahyang Jumaat
lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu
sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat..
tunjuk muka kat orang kampung.. ada tu lagi
dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang
raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip
dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada
apa yang
tercatit dsalam al Quran"

"Lawak kan, berapa ramai yang percaya dunia
hanya sementara, akhirat adalah tempat yang
kekal,
tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak kita boleh bersembang dengan boyfriend
atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada
ALLAh alahai..
tak cukup masa.. Dan lebih lawak lagi, bila kita
boleh post banyak thread atau email yang
berunsur lawak
jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa
berat nak berkongsi dan nak hantar artikel yang
berunsur agama

Lawak kan??? Kenapa gelak .. tu kan realiti .. tapi
yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas
baca
benda ni akan sampaikan kat orang lain ... berapa
orang yang akan buka thread ni untuk luangkan
masa
membaca? berapa banyak?

Wallahualam..

*diciplak skali lagi dari blog anas hisyam

mukhayyam pict+ edited!

2 Comments









mampukah..?

0 Comments

Cinta luar biasa..
Cinta seorang Kekasih kepada umatnya..
Hingga pada hembusan nafasnya yang terakhir..
Lidah Rasulullah menuturkan tanpa henti..
Ummati.. ummati.. ummati..

Cinta luar biasa..
Kisah cinta Handzalah..
Meninggalkan isteri di malam pernikahan..
Lantaran menyahut seruan jihad..
Akhirnya syahid di medan perjuangan..

Cinta luar biasa..
Seteguh kasih Khadijah..
Tak pernah jemu memberikan sokongan..
Rela mengorbankan segala kemewahan..
Di saat Rasulullah dan Islam dipinggirkan. .

Cinta luar biasa..
Kisah kesetiaan Abu Bakar..
Kasih seorang sahabat yang tiada tandingan..
Insan yang sentiasa membenarkan. .
Sewaktu kata-kata Rasulullah dipersendakan. .

Cinta luar biasa..
Kisah ketabahan Hajar..
Ditinggalkan di tanah yang gersang bersama Ismail..
Bukti kasih seorang ibu yang berlarian mencari air..
Tatkala mendengar tangisan si anak kecil..

Cinta luar biasa..
Umpama keberanian Ali..
Di malam penghijrahan Nabi..
Menggantikan Rasulullah di tempat tidurnya..
Walaupun jiwa menjadi taruhan..

Cinta luar biasa..
Cinta Asiah, Masyitah dan Sumaiyyah..
Menggadaikan nyawa demi mempertahankan aqidah..
Iman di dada tak sedikit pun goyah..
Kerana keyakinan yang teguh atas segala janjiNya..

Kisah cinta luar biasa..
Insan pilihan yg berada di atas jalanNya..
Betapa tulusnya kasih, teguhnya jiwa..
Redha dan sabar menempuh segala ujian..
Merekalah insan yg memahami erti kemanisan iman..

Mampukah diri ini meraih cinta luar biasa..??