12 Dec 2008

strategy planning

2 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t

huu..
cuti dah nak abes..
seminggu ++ je lagi.

so.
memandangkan tahun dpan PMR
and PMR 9 subjek,
jadi ape kate kte buat strategy planning utk diri sndiri skrg.

strategy planning ni ikut msing2
ana tak pernah buat tapi bg ana macam jadual blaja.
tapi bukan yg [8 - 9 p.m : science, dll...]
tapi mcam ni contohnye:

Januari : Science f1 book 1, KHB f1 Teras..habiskan kerje kayu.
Februari : Sejarah f1, summary english..
Mac : KKS... dll

@ yg len ar..

Ape faedah buat planning nieh?

kalo dh rancang..nanti xde la rase berat sangat kan? [1]
and kene ade target hujung bulan @ minggu.. jadi..xyah la buat jadual setiap hari tdo kul 12 study ape.. tapi boleh blaja suke2 hati [2] n still, kte dapat cover tajuk2 tu byk kali [3].

maybe utk 4 bulan pertame, just banyakkan bnde yg kene bace sbb nanti last2 minute kene banyak latihan. nanti mase latih tubi xpyh bace lagi. [e.g Sejarah, Geografi, KHB]

2 bulan pas tu, buat bahase pulak, b.i, b.m, n b.a, kalau 2 bulan ade 8 minggu, satu subjek 2 minggu, yg lebih 2 minggu teruskan subjek lain.

oklah.
cbe pk, tetibe sebulan b4 PMR @ Percubaan @ Setare, kte nak study sume bnde. nak study sejarah - tetibe ingat yg lagi 8 subjek pun kene study. so, tu yg jadi stress.

kalau dh plan dari awl..
cthnye kte plan mcm ni:-

1. Sejarah : kene bace n faham n ingat n boleh ceritekan balik. highlightkan ape yg kene bace ulang2, ape yg senang. so, kene awal tahun..sbb [dhlah byk] kene byk kali bace. so target [Januari - Mac] [setare tgah tahun..jd April : buat latihan]
2. Geografi : same mcm sejarah.
3. KHB : latihan [ert kene latihan sbb soalan ulang2 je..] so bace [januari] latihan [february > PMR]
4. Science : konsep. konsep. konsep. faham dlm kelas. xboleh xfhm. so, target [belajar dalam kelas.. kuasai dlm kelas] latihan [Julai > PMR]
5. Math : spnjg tahun. belajar [dlm kelas, kuasai.] latihan [spnjg tahun]
6. BI : kenalpasti dulu mane yg lemah. then buat lah byk2 latihan. target blaja [Julai - Sept]
7. BM : same dgn BI
8. BA : bace ulang2. target [Januari - April] latihan [April - PMR]
9. PI : bace. [January - April] latihan [kat skolah.]

tapi ni cth je lah.
jadi nanti semua subjek dh cover n ade mase2 yg tertentu.

so,
kalau pun xnak blaja time cuti2 nie, rncglah utk study.
and pstikan ade plan B, takot tak jadi plan A.

.Wallahua'lam.










Usia yang meningkat..

0 Comments

Assalamu'alaykum....

Kelahiran insan baru di dunie ini mengingatkan ana kepada usia kita. Semakin lama usia kite semakin meningkat. Makin banyak perbuatan yang kite lakukan. Tapi tak semua mendatangkan pahala.

Hari ni je, sudah berape banyak dose yang kite semue dah lakukan. Tanpa kite sedar, kite sebenarnye semakin banyak mengumpul markah di bahu kiri. Mungkin ada juga yang menambahkan 'kredit' di akaun kanan. Dengan itu Alhamdulillah. Tetapi ingatlah, apabile setiap kali kite 'ter'lakukan dose, segeralah beristighfar.

Moge dengan care ini kite mampu menebus dose2 tanpe sedar itu. Selain itu, segeralah memohon keampunan dari Dia yang Maha Esa.

Dengan usie yang makin meningkat, kite juge semakin dekat ke arah kematian. Mati itu tidak dijangke. Mungkin seminit dua lagi, atau mungkin sehari due. Tiada siapa yang tahu bilakah rohnya akan dijemput menghadap Ilahi.

Ada hikmahnya Allah jadikan mati itu tidak dijangka. Jika kite tahu bile mase kematian kite, mesti kite tak akan menghargai saat dan waktu yang kite ade. Pastinye kite akan buat perkare2 yang tidak berfaedah dan hanya mendatangkan dose.

Demi menghadapi kematian yang semakin mengahampiri, dekatkanlah diri dengan Allah Azzawajalla. Hanya Allah yang mampu mengampunkan dosa2 kita. Daripada Allah kite datang, kepada Allah la kite kembali.

Selaen tu, dengan usie yang meningkat, taraf pendidikan juge meningkat. Ini bermaksud tahun depan kite mempunyai 2 batch sebagai junior. Jadilah contoh yang terbaik supaye orang akan lebih menghormati harga diri dan maruah kite.

Berikan yang terbaik dari dalam diri kite. Dengan diri kite semue yang bakal hadapi PMR, kite tunjukkan yang kite boleh memberikan yang terbaik, sebaik kemampuan kite. InsyaAllah kite juge akan mendapat yang terbaik.

Wassalam..

11 Dec 2008

memori~

0 Comments


mari kita berkenalan~taaruf sesama warga batch13..

1 Comments

Assalamualaikum W.R.T.


" Siapalah diri ini untuk di kenali " ??
- Kenalilah Rabbul Jalil, semoga kamu sentiasa bersyukur kepada Nya -

" Siapalah diri ini untuk di ingati " ??
- Ingatilah Allah, kerna dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang -

" Siapalah diri ini untuk di puji " ??
- Pujilah Allah, kerana Dia sememangnya pemilik segala Kepujian - ( alhamdulillah )

" Siapalah diri ini untuk dicintai " ??
- Cintailah Allah, kamu pasti akan memiliki Cinta dari Allah yang sejati -

Siapalah diri ini....Siapakah Hamba Mu yang Sentiasa Mendamba Redha Mu ini....

Who Am i ? Man Ana ? siapa ? siapa ? Siapa?.....

Sesungguhnya nama Anas Hishamudin adalah jawapan kepada soalan di atas, Anas Hishamudin adalah nama yang di beri oleh kedua Umi dan Abi ku, Anas Hishamudin adalah insan yang hina di sisi Allah swt....Terlalu hina jika mahu di bandingkan dengan Kemuliaan Allah Swt....

Walaupun sudah hampir 14 tahun meminjam oksigen dari Allah swt untuk bernafas, meminjam Air milik Allah untuk minum, dan meminjam Rezeki Allah untuk makan sebagai sumber tenaga....namun rasanya segala amalan dan ibadahku belum cukup untuk membayar segala pinjaman ini....tetapi kasih sayang Allah cukup terbukti apabila Dia tidak bertindak ganas seperti Along yang berhutang dengannya, walaupun diri ini cukup banyak berhutang dengan Nya....ya Allah aku bersyukur kepada mu....

Keaslian dan kehebatan kitab Al-Quran milikMu..memukau diri ku untuk mengHAFAZ segala isi yang terkandung di dalam nya....semoga minat ku ini mendekatkan ku kepada diri Mu ya Allah....

demi memartabatkan ilmu di dada, diri ini menjadikan MEMBACA sebagai sebagai minat dan penebus masa lapang...semoga minat yang tidak seberapa ini dapat merealisasikan Cita-cita hambaMu ini untuk menjadi Tabib ( Doktor ) yang berjaya, doktor yang beriman, doktor yang sentiasa dekat kepada Mu ya Allah....perkenankan lah Impian hambaMu ini ya Allah....

ya Allah ya Tuhan ku...

sebagai seorang muslim yang sentiasa ingin menjadi mukmin yang kuat dan sehat " MUKMIN QOWIYYUN "....diri ini meletakkan " kuratul qadam " ( bola sepak ) sebagai aktiviti riadah dalam hidup ku....hamba Mu ini sedar, tanpa kekuasaanMu, diri ini tidak akan mampu untuk menyepak, berlari apatah lagi menanduk .....

hamba Mu ini juga amat bersyukur kerana dgn takdir Mu, diri ini di tetapkan untuk menetap di Johor Bahru, atau lebih spesifiknya taman Pulai Utama Skudai.....sesungguhnya diri ini amat bersyukur dgn ketetapan mu....

10 Dec 2008

0 Comments


9 Dec 2008

maner satuh hek?

0 Comments


salam...

"eh2,nta ase nta klss ape thon dpan hek?".
"uit,nti ase nti kelas ape thon dpn? ana tkot r klu kelas bwh2 nih"
"ana ase ana kelas last. tau la ana ni xpndi cm nta~"
n byk lagi ayat2 yg sering kuar dr mulot kiter n sahabat2 kiter tntg kelas mase form 3 nanti.

Istiqamah? Itqan? Ittifaq? Intisor?. maner satu kiter rase diri kiter layak masok hek?
arrrgghh! tuh sumer xpenting! yang penting diri kiter nih. aper yg kiter nak! ituh yg lebey penting! kiter nak ape?!


9A kan?

so ape yg penting kiter teros belajar walaupon kt maner kiter dok. and kiter xpyh nak malu sbb dok kelas rendah n xpyh nak sombong dok kelas yg tinggi2. bkn kelas maner yg menentukan kiter dpt 9A dlm PMR kiter, tp usehe kiter. selepas kiter berusehe berserahlah kpd Allah. Biar DIA yg menentukan semuanyer.

kayh.enough is enough.

wassalam.

4 Dec 2008

.penuhi mase terluang.

2 Comments

assalamualaikum..

cuti mseh ade tggl lme lg kn..?
so KRJ JIM JB ade bwt byk program utk bdk2 SEK MEN..
xkesah ahli JIM ke tak..
xkesah SMIH or not..
so ajk je la sspe yg korg knl spye prgram ni lg mriah..
prgram akn diadakn stiap hri rabu..530pm - 630pm..
soo..progrm ni akn mle rabu lps raye hji..
bertarikh 17 dec,24dec dan 31 dec..
yg slnjutnya akn dupdate dr smse ke smse..

tym 17 dec nh..yg pompuan akn msk..
btmpt..di rumah mkcik sabariah,,..dan kmungkinn di bbrpe tmpt yg len spye tdk bgitu sesak..
alamat mntak kt asma' nadzirah aje..dy twu..yg msk ni akn mle lbeh awl..pkol 400pm..

yg llki,korg akn maen futsal..
tmpt:dkt tmpt men ftsal kt pulai utme uh..
nk tnye ppe..bg comment je la ye..
byrn..prcume..

sgle kkeliruan silelah cmmnt dbwh..
sekian time kaseh..:DD

live ur life..?

0 Comments

You know how its 1 in the morning and you just got back from no where and you feel like crashing into bed and snore the whole way to the morning? Its a wonderful thought.

then you remember that you haven't yet performed solat isya'. and you feel the need to get up and do those and forget about bed. you feel peaceful after you've done that.

well.. which is the happier thing to do?

think again.

if you crash into bed, you might not meet that bed anymore after that and will be brought on men's shoulders to your new bed and then you regret.

and if you do get up and solat, you may also not meet your bed anymore after you snooze on in sleep that night, but you don't regret, because you have already completed what you needed to do.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

and you remember Living Your Life lyrics and you feel like you want the money. you want to shine, you want to be full of yourself.

then you remember Ar-Ruhul Jadid's lyrics

Kami petualang mencari kebenaran
Mencari makna serta hakikat manusia
Kami berjuang menegakkan kehormatan
Hidup mulia atau mati sebagai syuhada

and you remind yourself about what's in the Aqidah/Tauhid textbook about why are you in this world.
and you remember that Rihanna isn't a muslim and you are. you can't follow Rihanna. you can't. and then you finally get it. you don't need to believe all of what Simple Plan says.

see this [welcome to my life lyrics]

that song sometimes does seem right. you feel the need to cry out like that. you feel they are right.

you also feel that they are wrong. you have Allah. you have His love. you have Him to hold on to. you can't break down. you can't. you feel better when you lock yourself in Allah than locking urself in your room. you feel happy.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

and another one:

you feel like relaxing everyday - read magazines and dancing to music and movies and shopping and maybe just sleeping. you could do this the whole year, you whole life. you feel like you can finally have your happiness. you can enjoy your life.

then you remember that you will have to answer to not other but your God your Creator, on that day about what have you done with ur money, ur life, ur time, ur body, ur brain, ur self. and you feel the urge to get up, do the least you can. and then you feel good. you feel very good. you enjoy your life better.

which happiness would you choose?

but then you think about how useless you are, you aren't smart like Ibn Taimiah, Ibn Khaldun, so what is there that you can do? you think about how un-confident you are to tell the world the truth - the real truth - and you think about the other confident, brave and the ones-who-say-it-right ppl who can do that for you. you feel that you are nothing - you are not a person who's popular or famous and teachers don't like you like they like others.. and you feel like that is a good excuse. you can just stay around here and weep about how you want to change the world, but you can't.

but then you realize that these successful ppl are decreasing in numbers and you feel that your spirit is so high that you need to do something and you do what you can. you know that your roll could just be that you hold on to the Quran - for most of us are leaving it behind. or you can just listen to your parents or do your homework and tell ppl to do so too. you are changing the world. you also feel the need to get up some more.

so get up.

everybody is smart enough.
everybody can do what they have to do.
everybody [of us] have Allah.
everybody can shift the future.
everybody can win.



a reminder to myself and all.

.Wallahua'lam.